شما اینجا هستید

اجتماعی » نگرانی از شغل آینده مهمترین دغدغه دانشجویان

بجنورد – به گزارش انتهاج به نقل از عصر اترک، مجتبی صدیقی، معاون وزارت علوم و تحقیقات و رییس سازمان امور دانشجویان کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: وزارت علوم طی پنج سال اخیر فضای دانشگاهی و دانشجویی کشور را مورد ارزیابی قرار داده و وضعیت زندگی دانشجویی، اوقات فراغت، شرایط روحی و روانی و … دانشجویان را بررسی کرده است که اشتغال آینده مهمترین دغدغه دانشجویان می باشد.

صدیقی گفت: وزارت علوم پس از انجام این ارزیابی ها، طرح های مداخله ای را تدوین و به دفاتر مشاوره ای دانشگاه ها ابلاغ کرده است.

وی تصریح کرد: در همین راستا، وزارت علوم در حد توان خود برای اجرای طرح های مداخله ای به دانشگاه ها کمک کرده است.

وی همچنین گفت: کانون های همیار دفاتر مشاوره ای نیز در سطح دانشگاه ها فعال شده اند که پلی میان دانشجویان و دفاتر مشاوره ای هستند که دانشجو قبل از رفتن به دفاتر مشاوره ای، به این کانون ها مراجعه کنند و راهنمایی بگیرند.

معاون وزارت علوم و تحقیقات خاطر نشان کرد: در حال حاضر بیش از ۳۶۰ کانون همراه دفاتر مشاوره ای در سطح دانشگاه های کشور فعال هستند.

وی درباره آسیب های دانشجویی مطالعه شده در سطح دانشگاه های کشور نیز عنوان کرد: با ارزیابی صورت گرفته، مشخص شد که مهمترین دغدغه دانشجویان نگرانی از شغل آینده است.

وی همچنین افزود: ارائه مشاوره های تحصیلی نیز از دیگر تقاضاهای دانشجویان در سطح دانشگاه ها بوده است.

صدیقی یادآور شد: مشاوران در سطح دفاتر مشاوره ای دانشگاه ها در مورد آنچه که مورد دغدغه این قشر است را پاسخ می دهند و راهنمایی می کنند.

دانشجویان از کمبود لوازم ورزشی در سطح دانشگاه ها گلایه دارند

وی در ادامه درباره فعالیت های ورزشی در سطح دانشگاه ها نیز بیان کرد: دانشجویان از کمبود لوازم ورزشی در سطح دانشگاه ها گلایه دارند که وزارت علوم تقویت امکانات ورزشی برای دانشجویان در سطح دانشگاه های کشور را در دستور کار قرار داده است که حتی از دانشجویان برای حضور در مسابقات ملی و بین المللی نیز حمایت می کند.

در عین حال، وی سرانه ورزشی سرپوشیده و روباز در اختیار دانشجویان در سطح میانگین دانشگاه های کشور را تا دو متر مربع عنوان کرد و گفت: این در حالی است که خراسان شمالی در برخورداری از این سرانه عقب تر است.

معاون وزارت علوم و تحقیقات درباره تحصیل دانشجویان خارجی در داخل کشور نیز اظهار کرد: در حال حاضر ۳۹ هزار دانشجوی غیر ایرانی در سطح دانشگاه های زیر نظر وزارت علوم، دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت در داخل کشور ایران مشغول به تحصیل هستند.

وی گفت: از این تعداد ۲۹ هزار نفر از آنان در سطح دانشگاه های زیر نظر وزارت علوم در حال تحصیل هستند.

جذب دانشجویان خارجی در کشور از طریق پرداخت شهریه

وی بیان کرد: کشور ایران به دنبال آن است که جذب دانشجویان خارجی در کشور از طریق پرداخت شهریه ( به صورت غیر بورسیه ای) انجام شود و جذب دانشجوی غیر ایرانی از طریق بورسیه کمتر شود.

صدیقی یادآور شد: در سال ۹۷، هزار و ۱۰۰ دانشجوی غیر ایرانی بورسیه ای و دو هزار و ۸۰۰ دانشجوی غیر ایرانی غیر بورسیه ای در دانشگاه های کشور پذیرش و مشغول به تحصیل شدند.

وی همچنین درباره مهاجرت دانشجویان ایران به خارج از کشور برای تحصیل نیز عنوان کرد: در این زمینه آماری مستند وجود ندارد که چه تعداد دانشجوی ایرانی مهاجرت کرده اند.

وی تصریح کرد: مسئله ارز و نرخ ارز شرایط تصمیم برای تحصیل دانشجویان ایرانی در خارج از کشور را سخت و محدود کرده است که شاید عده ای از این تصمیم خود انصراف داده باشند.

معاون وزارت علوم و تحقیقات در خاتمه درباره مسئله اجاره بهای خوابگاه و ایاب و ذهاب برای دانشجویان نیز بیان کرد: در تابستان جاری هیات امنای صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم قیمت اجاره بهای خوابگاه برای دانشجویان را اعلام خواهد کرد.

صدیقی همچنین تصریح کرد: وزارت علوم اعتباری ندارد که صرف خرید اتوبوس برای ایاب و ذهاب دانشجویان کند و در همین راستا، دانشگاه ها باید با بخش خصوصی وارد مذاکره شوند تا این دغدغه دانشجویی را مرتفع کنند.

بیشتر بخوانید:

حمایت از اشتغال پایدار زندانیان استان

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری انتهاج | اخبار روز و جدیدترین خبرهای ایران | پایگاه خبری انتهاج | آخرین اخبار روز ،سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ایران و جهان