شما اینجا هستید

اجتماعی » بیابان زدایی ۲۵ درصد از عرصه های خراسان شمالی

بجنورد – به گزارش انتهاج به نقل از ایرنا در گفت گو با احمد یزدانی در روز دوشنبه  به مناسبت روز ملی بیابان زدایی گفت: گستره بیابان های استان ۱۸۳ هزار هکتار است و از ابتدای تأسیس استان تا کنون ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای عملیات بیابان زدایی در این سطح هزینه شده است.

اجرای طرح های بیابان زدایی

وی مساحت اجرای طرح های بیابان زدایی را ۷ هزار و ۲۳۶ هکتار اعلام کرد و گفت: عمده اراضی بیابانی استان در حوزه کال شور در سه شهرستان جاجرم، گرمه و اسفراین واقع است.

یزدانی شور شدن آب های سطحی، کمبود بارش ها و ضعف در پوشش گیاهی را از علل طبیعی در تشکیل نوار بیابانی استان عنوان کرد و افزود: عوامل دیگری همچون چرای بی رویه و مستمر دام ها، کشاورزی غیر اصولی و کشت بی رویه نیز بر تشدید وضعیت این مناطق اثر گذاشته است.

وی افزود: از مساحت ۱۸۳ هزار هکتاری اراضی بیابانی استان ۹۶ هزار و ۸۶۱ هکتار آن جزو کانون های بحرانی است که در این کانون در سطح سه هزار و ۷۶۶ هکتار فرسایش بادی رخ می دهد.

یزدانی به قابلیت های سرمایه گذاری در اراضی بیابانی نیز اشاره کرد و گفت: احداث نیروگاه های خورشیدی و بادی یکی از مهمترین ظرفیت های سرمایه گذاری در اراضی بیابانی است که برای سرمایه گذاری در این زمینه در اراضی بیابانی استان اقداماتی انجام شده است.

وی با بیان اینکه طرح های بیابان زدایی شامل طرح های نهالکاری و مدیریت رواناب ها است، اظهار داشت: اعتبارات بیابان زدایی استان از ابتدای تاسیس استان تا کنون روند روبه رشد داشته است و در این مدت اعتبارات بیابان زدایی استان بیش از ۱۵ برابر شده است.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.
مناطق متاثر از فرسایش بادی (کانون های بحرانی) در استان خراسان شمالی ۹۶ هزار و ۸۶۱ هکتار است که از این میزان ۹۲ هزار و ۶۴۲ هکتار آن در منطقه برداشت و چهار هزار ۲۱۹ هکتار در منطقه رسوب قرار دارد.

بیشتر بخوانید :

دغدغه ها و چالش های کنونی زیست محیطی خراسان شمالی

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری انتهاج | اخبار روز و جدیدترین خبرهای ایران | پایگاه خبری انتهاج | آخرین اخبار روز ،سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ایران و جهان