شما اینجا هستید

اخبار » اما و اگرهای مشارکت حداکثری انتخابات از دید فعالان سیاسی خراسان شمالی
اما و اگرهای مشارکت حداکثری انتخابات از دید فعالان سیاسی خراسان شمالی

با نزدیک شدن به سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا پرسش اساسی که افکار افراد و فعالان سیاسی را به خود مشغول کرده است، میزان مشارکت های مردمی در انتخابات آتی است.
به تعبیری روشن تر نگرانی‌ها از کاهش میزان آرای مردمی در مشارکت سیاسی خرداد ۱۴۰۰ افزایش یافته است زیراکه برخی تفاسیر بر آن هستند بحران اقتصاد کرونایی، چندان دل و دماغی برای مشارکت سیاسی مردم نگذاشته است.
در این میان آنچه که مهم است فراهم کردن بسترهایی برای مشارکت حداکثری حتی در شرایط کرونایی است زیرا هر عقل سلیمی می داند که مشارکت پرشور می تواند چه وتویی را برای کشور و رییس جمهوری منتخب ۱۴۰۰ در فضای بین المللی برای پاسخگویی صریح به برخی ادعاهای مشروعیتی نظام و انقلاب اسلامی ایران فراهم کند.
خبرنگار ایرنا در این خصوص برای بررسی مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ به گفت و گو با برخی از فعالان حزبی و اساتید دانشگاه بجنورد پرداخته است که در این میان نه تنها هیچ جریان سیاسی یا شخصی مخالفتی با حضور حداکثری مردم در انتخابات ندارد بلکه راهکار و فصل مشترک همه آنها برای مشارکت حداکثری در انتخابات پیش..

به گزارش انتهاج به نقل از ایرنا؛

با نزدیک شدن به سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا پرسش اساسی که افکار افراد و فعالان سیاسی را به خود مشغول کرده است، میزان مشارکت های مردمی در انتخابات آتی است.

به تعبیری روشن تر نگرانی‌ها از کاهش میزان آرای مردمی در مشارکت سیاسی خرداد ۱۴۰۰ افزایش یافته است زیراکه برخی تفاسیر بر آن هستند بحران اقتصاد کرونایی، چندان دل و دماغی برای مشارکت سیاسی مردم نگذاشته است.

در این میان آنچه که مهم است فراهم کردن بسترهایی برای مشارکت حداکثری حتی در شرایط کرونایی است زیرا هر عقل سلیمی می داند که مشارکت پرشور می تواند چه وتویی را برای کشور و رییس جمهوری منتخب ۱۴۰۰ در فضای بین المللی برای پاسخگویی صریح به برخی ادعاهای مشروعیتی نظام و انقلاب اسلامی ایران فراهم کند.

خبرنگار ایرنا در این خصوص برای بررسی مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ به گفت و گو با برخی از فعالان حزبی و اساتید دانشگاه بجنورد پرداخته است که در این میان نه تنها هیچ جریان سیاسی یا شخصی مخالفتی با حضور حداکثری مردم در انتخابات ندارد بلکه راهکار و فصل مشترک همه آنها برای مشارکت حداکثری در انتخابات پیش رو حضور سلایق سیاسی متنوع در انتخابات، فراهم کردن زمینه‌های اقتصادی، معیشتی و افزایش اعتماد عمومی است.

مردم با وعده وعیدها پای صندوق رای نمی روند

یک فعال سیاسی اصلاح طلب در استان خراسان شمالی افزایش اعتماد عمومی را از مولفه های مهم برای تحقق حضور حداکثری در انتخابات دانست و اظهارداشت : به نظر می رسد که مردم دیگر همانند گذشته با وعده و وعید پای صندوق های اخذ رای نخواهند آمد و باید اعتماد از دست رفته مردم احیا شود تا آنها با صندوق رای آشتی کنند.

علی اکبر گلیانی یکی را راهکارهای کسب اعتماد عمومی را بیان صادقانه و بی پرده موانع داخلی و خارجی پیشرو برنامه های توسعه ای کشور دانست و خاطرنشان کرد : باید چشم انداز آینده کشور برای مردم ترسیم شود و با این روش ها می توان با اعتمادسازی مردم ، آنها را به حضور گسترده در انتخابات ترغیب کرد.

گلیانی گفت: مجریان انتخابات باید بستر حضور نامزدهای تمام سلایق و گروههای سیاسی که قانون اساسی را قبول دارند، فراهم کنند تا قدرت انتخاب مردم افزایش یابد.

وی افزود: احزاب و گروههای سیاسی درآگاهی بخشی افکار عمومی نقش موثری دارند و بی تردید حضور آنها در انتخابات سیزدهمین دوره رییس جمهوری می تواند مشارکت حداکثری را رقم بزند.

گلیانی مشکلات اقتصادی و معیشتی را دیگر موانع تحقق مشارکت حداکثری دانست و گفت : قطعا افرادی که خود را داوطلب انتخابات رییس جمهوری می کنند، باید برنامه های اقتصادی خود را را برای برون رفت مشکلات اقتصادی و معیشتی بیان کنند و اجازه نقد آن نیز به کارشناسان بدهند، تا بتوان به این اطمینان رسید که این برنامه ها قابلیت اجرایی دارند.

وی یادآور شد: مردم دیگر به وعده و وعیدهای سرخرمن کاندیداهای انتخابات قطعا رای نخواهند داد و برنامه هایی می تواند مردم را به حضور در انتخابات تشویق کند که از پشتوانه کارشناسی و اجرایی برخوردار باشد.

این کارشناس سیاسی گفت : از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون چشم دنیا به میزان مشارکت مردم ایران به انتخابات بود و افزایش مشارکت حداکثری قدرت چانه زنی کشور و فرد منتخب مردم را در امور بین المللی افزایش خواهد داد.

اعتماد به جوانان و ایجاد امید در جامعه لازمه مشارکت حداکثری

دبیر اجرایی جبهه مردمی نیروهای انقلاب خراسان شمالی با بیان اینکه اعتماد به توانمندی جوانان و ایجاد امید در جامعه لازمه مشارکت حداکثری در انتخابات ۱۴۰۰ است، اظهار داشت: بی تردید مشارکت گسترده مردم در رویداد مهم سیاسی همانند انتخابات نشانگر اعتماد و رضایت جامعه از شرایط سیاسی حاکم بر جامعه است.

ماشاالله طالبی افزود: در واقع مسوولان باید به توانمندی جوانان که بارها موجب اقتدار این کشور در منطقه و فضای بین المللی شدند، اعتماد داشته باشند و این را بدانند که پیشرفت کشور جز با توانمندی جوانان اندیشمند و متفکر بومی حاصل نمی شد.

این فعال سیاسی اصولگرا در خراسان شمالی اضافه کرد: در این میان احزاب سیاسی نیز به عنوان واسط بین مردم و مسوولان باید ذهن و افکار مردم را نسبت به توانمندی آنها در تغییر سرنوشت کشور آگاه کنند تا همانند دوره های گذشته شاهد انتخاباتی پرشور و با نشاط باشیم.

طالبی با بیان اینکه مسوولان باید تمامی توان خود را در جهت پایان دادن به مشکلات معیشتی مردم به خدمت بگیرند، خاطرنشان کرد: تحریم های ظالمانه و کج رفتاری های آمریکا باعث مشکلات اقتصادی زیادی شد، اما مردم ایران با خودکفایی پاسخ بدعهدی ‌های آمریکا و دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی را در طول تاریخ داده اند.

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به آثار مشارکت حداکثری انتخابات تصریح کرد: بدون شک حضور حداکثری مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده دشمنان کشور نا امید خواهد کرد و منجر به بی اثر شدن فشارهای سیاسی و اقتصادی آنها می‌شود.

توجه به مطالبات عمومی از بایدهای مشارکت حداکثری در انتخابات

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد نیز توجه به مطالبات عمومی و رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم را از بایدهای مشارکت حداکثری در انتخابات ۱۴۰۰ دانست و گفت: بدون شک نظام اسلامی ایران پیشرفت های چشمگیری پس از انقلاب داشته است اما مردم انتظار دارند مسوولان بیش از پیش به مشکلات آنها رسیدگی کنند و تمامی مدیران عزم خود را برای تامین هر چه بهتر و بیشتر مطالبات عمومی بکار گیرند تا زمینه آرامش عمومی در کنار حفظ ارزش های دینی و ملی فراهم شود.

علی سلیمانپور افزود: در حقیقت ایجاد نظام اداری کارآمد، رفع مشکلات معیشتی و مبارزه با فساد و رانت نقش موثری در برگزاری انتخابات پرشور خواهد داشت.

سلیمانپور با بیان اینکه باید از ظرفیت های مذهبی و سنتی برای مشارکت حداکثری در انتخاب بهره گرفت، تصریح کرد: اگرچه احزاب می توانند نقش ویژه ای را در آگاهی بخش به مردم بویژه در آگاهی بخشی سیاسی ایجاد کنند، ولی برخلاف بسیاری از تفاسیر احزاب سیاسی آن طور که باید و شاید، جای پای خود را در کشور و حداقل در میان مردم پیدا نکرده اند.

این کارشناس جامعه شناسی سیاسی با اشاره به لزوم آموزش سیاسی مردم در بلند مدت، خاطرنشان کرد: مشـارکت سیاسـی در اصـل عملـی داوطلبانه است ، اگرچه فرد به شدت تحت تاثیر برخی باورهای مذهبی باشد بنابراین در استان هایی چون خراسان شمالی که احزاب و قومیت های متفاوتی زندگی می کنند باید از توانمندی پایگاه های مذهبی و سنتی برای مشارکت حداکثری بهره گرفت زیرا تجربه ثابت کرده است روحانیون و اقشار تاثیرگذار با استفاده از ظرفیت خود، در مساجد و پایگاه های تبلیغی، مردم به خصوص جوانان را برای شرکت در انتخابات به عنوان یک تکلیف شرعی به خوبی ترغیب و تشویق کرده اند.
سلیمانپور با بیان اینکه مسوولان باید با مردم‌ صادق باشند، گفت: کاندیداها و فردی که منتخب ملت می شود باید تلاش کند آن چیزی را که وعده داده عملیاتی کند به گونه ای که باید وعده هایی را بدهد که قابل تحقق باشد تا مردم در واقعیت اقدامات انجام شده را ببینند و سرمایه اجتماعی اعتماد به مسوولان در بلند مدت حفظ شود.

تحقق مشارکت حداکثری با تقویت اثرگذاری رای مردم

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بجنورد با بیان اینکه مشارکت حداکثری در انتخابات ۱۴۰۰ نیازمند تقویت حس اثرگذاری آرای مردم در سرنوشتشان است، تصریح کرد: برای تحقق این امر باید دستگاههای برگزار کننده انتخابات ( وزارت کشور و شورای نگهبان ) به گونه ای عمل کنند که این احساس در مردم تقویت شود که نامزدهای مورد نظرشان در انتخابات حضور دارند و با فراهم شدن شرایط انتخاب برای مردم ، مشارکت حداکثری به عنوان یکی از پشتوانه های مهم سیاسی و اجتماعی کشور در انتخابات ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ محقق می شود.

رئوف رحیمی افزود: شکل گیری فضای انتخاباتی شاداب و مشارکت حداکثری درسیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در شرایط فعلی اقتصادی کشور امری سرنوشت ساز است که رهبر معظم انقلاب اسلامی و رییس جمهوری نیز بر آن تاکید دارند.

این استادیار علوم سیاسی دانشگاه بجنورد خاطرنشان کرد: مشارکت گسترده در انتخابات به عنوان یکی از مهمترین مولفه‌های مشروعیت، تابعی از میزان امید و اعتماد عمومی به ساختار و نیز جریان‌های سیاسی کشور است اعتماد سازی سرمایه اجتماعی نیاز اصلی برای مدیریت کشور محسوب می شود، بنابراین جریان ها و گروههای سیاسی باید فارغ از هر گونه انگیزه سیاسی و جناحی این سرمایه را با نگاه بلندمدت نسبت به منافع ملی و پرهیز از تنگ نظری های زودگذر منافع جناحی و سیاسی حفظ کنند.

محبوبیت مردمی

عضو هیات علمی دانشگاه بجنورد گفت: صرف‌نظر از تنوع نامزدها به عنوان یکی از مولفه های اثرگذار بر مشارکت مردم در انتخابات سیزدهمین دوره رییس جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، محبوبیت نامزدها را از دیگر شرایط لازم برای حضور حداکثری مردم در پای صندوق های اخذ رای برشمرد.

وی اظهارداشت: کاندیداهای ریاست جمهوری علاوه بر داشتن صلاحیت های فردی شامل تجربه سیاسی موفق، توان دیپلماسی بالا، تساهل و تحمل نظر نسبت به جریان های مخالف ، باید از محبوبیت مردمی نیز برخوردار باشد.

رحیمی اضافه کرد : محبوبیت به دنبال خود مشارکت بالا و پیرو آن قدرت چانه زنی رییس جمهوری منتخب را در فضای بین المللی نیز افزایش خواهد داد و فردی که با پشتوانه مردمی بیشتری بر کرسی رییس جمهوری تکیه می زند ، در سیاست خارجی و اقناع بین المللی نیز موفق تر عمل خواهد کرد.

سیزدهمین دوره انتخابات رییس جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا به طور همزمان روز جمعه ۲۸ خردادماه سال ۱۴۰۰ در کشور برگزار خواهد شد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری انتهاج | اخبار روز و جدیدترین خبرهای ایران | پایگاه خبری انتهاج | آخرین اخبار روز ،سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ایران و جهان