شما اینجا هستید

اخبار » مسمومیت ، علت قطعی مرگ پرندگان مهاجر در میانکاله

ساری – دامپزشک معتمد محیط‌ زیست مازندران علت تلفات مشکوک چند هزار بال پرنده مهاجر زمستان‌گذران را در تالاب بین‌المللی میانکاله را مسمومیت غذایی اعلام کرد.

به گزارش انتهاج، دکتر بهرنگ اکرامی با اعلام این خبر گفت: منشا این مسمومیت غذایی نوعی باکتری است که در پرندگان بویژه از گونه های چنگر و فلامینگو که از جلبک ها و پلانگتون ها تغذیه می کنند، ایجاد می شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشترین تلفات پرندگان وحشی در تالاب بین المللی میانکاله مربوط به چنگر معمولی و فلامینگوهاست، اظهار کرد: منبع اصلی تغذیه آنها به عنوان پرندگان کنار آبزی از جلبک ها و پلانگتون است و این بیماری باکتریایی در آزمایشگاه داخل استان برای مرگ پرندگان مهاجر زمستان گذران تا حدودی به قطعیت رسیده است.

اکرامی افزود: بررسی بعدی ما یافتن منشاء این آلودگی و ایجاد بیماری است که باعث آلودگی آب تالاب میانکاله و تلف شدن چند هزار بال پرندگان مهاجر زمستان گذران شده است.

وی خاطر نشان کرد: یکی از احتمالاتی که مطرح است این است که از چندین روز پیش آب تالاب و غذای پرندگان بر اثر ورود فاضلاب خانگی و یا حتی صنعتی آلوده شده و آلودگی بر جلبک ها و پلانگتون ها هم اثر گذاشته باشد و در نتیجه آن پرندگانی که از قسمت آلوده تغذیه کردند دچار مسمومیت شده باشند.

این دامپزشک ادامه داد: احتمالا مرگ پرندگان حدود ۱۰ روز پس از آلودگی منبع غذایی و مصرف آن شروع شده و همچنان ادامه دارد.

سابقه بروز این بیماری در پرندگان وحشی در تالاب بین المللی میانکاله ۱۲ سال پیش

وی در مورد سابقه بروز این بیماری در پرندگان وحشی در تالاب بین المللی میانکاله، یادآور شد: اگر چه طبق اظهارنظرها مشابه وضعیت مشابهی ۱۲ سال پیش نیز در میانکاله رخ داد و تلفات چندین هزار بالی پرندگان را موجب شد، ولی متاسفانه سابقه بررسی علمی در این زمینه وجود ندارد.

اکرامی افزود: در این حادثه تلخ زیست محیطی ما به دنبال بررسی دقیق میدانی و آزمایشگاهی هستیم تا بتوانیم پیش زمینه علمی آن را برای آینده نگهداری کنیم.

دامپزشک معتمد محیط‌زیست مازندران در ادامه گفت: اکنون با رد قطعی ارتباط تلفات پرندگان با بیماری میکروبی آنفلوانزا حاد پرندگان و نیوکاسل و باکتریایی بودن ریشه این مرگ و میر ، احتمال سرایت بیماری به سایر پرندگان تا حد زیادی از بین رفت، ولی همین باکتری ها می توانند عامل بیش از ۱۰۰ بیماری دیگری شوند.

دکتر اکرامی در مورد ابتلاء پرندگان به بیماری بوتولیسم به عنوان یکی از مسمومیت های غذایی که بیشتر منشاء آن از کنسروهای خانگی و به خصوص ماهی است ، گفت: بررسی ما احتمال بروز این بیماری را تاکنون رد کرده است.

وی تصریح کرد: منشاء این بیماری باکتری بی هوازی است که باعث تولید سم در روده می شود و به نوعی منشاء روده ای دارد و چنانچه بحث این بیماری مطرح باشد، باید به جز فلامینگو و چنگر جلبک خوار ، دیگر گونه ها نیز به این بیماری آلوده می شدند و تلفات زیادی داشتند که تلفات سایر گونه ها انگشت شمار بود.

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری انتهاج | اخبار روز و جدیدترین خبرهای ایران | پایگاه خبری انتهاج | آخرین اخبار روز ،سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ایران و جهان