شما اینجا هستید

اجتماعی » قرص برنج ، پایانی حتمی و دردناک

این روزها زیاد می‌شنویم که جوانی، ناامید و تسلیم در برابر مشکلات متعدد، راه رهایی خود را در پایان زندگی می‌بیند. خودکشی تحت تأثیر عوامل متعدد، موضوعی غیرقابل‌انکار در هر جامعه‌ای است با صرف‌نظر از آمار کل خودکشی، اما مرگ با قرص برنج جایگاه قابل‌بحث خود را دارد.

هنوز چند روزی نمی‌گذرد از مرگ جوان ۳۰ ساله بجنوردی، که هفته گذشته، با مصرف قرص برنج زندگی خود را به کام مرگ کشید.

طبق آمار منتشرشده در خبرگزاری ایرنا، قرص برنج روزانه ۲ قربانی می‌گیرد، اما گاهی افراد به دلیل بی‌اطلاعی از این قرص کشنده، به دام مرگ گرفتار می‌شوند.

اگرچه فروش قرص برنج در ایران ممنوع است، اما متأسفانه این قرص به‌راحتی در دسترس قرار دارد و جوانان و نوجوانان با پرداخت مبلغ ناچیز، می‌توانند این قرص را تهیه کنند.

ممکن است فردی که قصد خودکشی ندارد و صرفاً جهت ترساندن اطرافیان و جلب‌توجه، به سراغ این قرص برود ، تصور کند که با مصرف مقدار کمی از آن کشته نمی‌شود، غافل از آن‌که مصرف حتی یک‌پنجم از این قرص مرگ حتمی در پی دارد.
حتی شخصی که به‌قصد خودکشی قرص برنج تهیه می‌کند باید بداند که این نوع خودکشی که برگزیده، پایانی دردناک در پی خواهد داشت، چراکه مسمومیت با آن بر روی سیستم اعصاب اثری نمی‌گذارد و فرد مسموم تا لحظه مرگ هوشیار بوده و شاهد مرگ تدریجی و دردناک خود خواهد بود. اکثر افرادی که قرص برنج مصرف می‌کنند همان لحظه اول پشیمان می‌شوند اما هرگز راه بازگشتی وجود ندارد و پشیمانی راه به‌جایی نخواهد برد.

قرص برنج چیست و چگونه باعث مرگ می‌شود؟

قرص برنج بانام علمی آلومینیوم سولفید، یک ترکیب شیمیایی خطرناک از فسفید آلومینیوم و فسفید کلسیم و به وزن سه گرم است. این قرص بویی شبیه به سیر یا ماهی گندیده دارد و در اصل به‌عنوان حشره‌کش برای از بین بردن آفات برنج و غلات و غذای دام استفاده می‌شود.

درصورتی‌که فردی قرص برنج را بخورد و یا حتی استشمام کند، دچار مسمومیت شدیدی خواهد شد. این قرص به‌راحتی جذب دستگاه گوارش شده و در مایعات بدن حل می‌شود و در معده گاز خطرناک فسفید را تولید می‌کند. سم این قرص تنفس سلولی را از بین می‌برد و باعث آسیب جدی به اعضا و ارگان‌های حیاتی بدن مانند قلب و کلیه می‌شود.

علامت‌های بالینی خستگی و کمبود اکسیژن است و فرد سوزش شدیدی در بدن خود احساس می‌کند به‌طوری‌که بدن رو به کبودی رفته و دچار خفگی سلولی خواهد شد و این روندی غیرقابل‌بازگشت است.

اقدامات اولیه در مواجه با فرد مسموم

نحوه برخورد با فردی که اقدام به مصرف این قرص کرده در وهله اول بسیار مهم است. به‌هیچ‌عنوان نباید به فرد مسموم مایعات داد چراکه آب و مایعات باعث تسریع تولید گاز سمی فسفید در معده می‌شود. بهترین اقدام، ارسال سریع به بیمارستان است.

فروش قرص برنج مجازات قانونی دارد.

از سال ۱۳۹۲ فروش و واردات این قرص مهلک در ایران ممنوع شد، بااین‌وجود این قرص هنوز در بازار به فراوانی یافت می‌شود و به‌راحتی در دسترس جوانان و نوجوانان قرار دارد.

باید از عرضه‌کنندگان این قرص کشنده پرسید که آیا حاضرند در قبال سودی ناچیز، مسئول مرگ شمار زیادی از جوانان و نوجوانانی باشند که در موارد بسیار از عواقب و خطرات آن بی‌اطلاع هستند.

بر اساس آمار پزشکی قانونی در ۴ ماهه نخست سال ۹۳، یعنی یک سال پس از ممنوعیت فروش قرص برنج در ایران، ۲۳۹ نفر براثر مصرف این قرص جان باختند، این آمار در ۵ ماهه نخست سال گذشته به ۳۰۸ نفر می‌رسد.

این سؤال نیز در ذهن شکل می‌گیرد که چرا نظارتی بر فروش یا برخورد جدی باعرضه کنندگان آن وجود ندارد.

بهترین راه کاهش خطرات قرص برنج در جامعه، اطلاع‌رسانی گسترده در این رابطه است. این موضوع بر عهده تک‌تک افراد جامعه است که خانواده و اطرافیان خود را از خطرات غیرقابل‌بازگشت آن مطلع سازند.

اقدام انسانی در این رابطه

اقدام انسانی در این رابطه، جلوگیری از فروش بیشتر و در دسترس قرار گرفتن آن خصوصاً برای جوانان و نوجوانان است. اگر شما شخصی هستید که این قرص را عرضه می‌کند باید بدانید که در برابر عواقب آن مسئول هستید. انسانیت و نوع‌دوستی حکم بر توقف فروش و عرضه بیشتر می‌کند. با همه این تفاسیر، در صورت فروش آن باید اطلاعات کامل و کافی از خطرات حتمی این قرص به فرد خریدار ارائه گردد.

خودکشی یا گرفتن نفس خود، همان‌گونه که در دین اسلام نیز بسیار نکوهش شده و جزء گناهان کبیره محسوب می‌گردد، راه به‌جایی نخواهد برد و تنها باعث ایجاد درد عمیق در وجود بازماندگان خواهد شد. بهتر است فردی که قصد خودکشی دارد، قبل از هرگونه اقدامی به سرانجام این عمل خود بیندیشد و بداند که با گرفتن جان خود، مشکلات پایانی نمی‌یابد و این کار تنها پاک کردن صورت‌مسئله است.

بهتر است برای رفع مشکلات خود از راهنمایی‌های اطرافیان و یا مشاورین متخصص در این امر کمک بگیرند و بدانند که هر درد و مشکلی گذراست اما اقدام به خودکشی چیزی جز پشیمانی در پی نخواهد داشت. مسئولین هم باید در برخورد جدی با عوامل فروش این قرص اهتمام ویژه‌ای داشته باشند تا چنین حوادث دل‌خراشی گریبان گیر هیچ خانواده‌ای نباشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری انتهاج | اخبار روز و جدیدترین خبرهای ایران | پایگاه خبری انتهاج | آخرین اخبار روز ،سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ایران و جهان