شما اینجا هستید

اجتماعی » دانش بنیان ها نیازمند نمایشگاه دائمی/لزوم اصلاح وضعیت موجود در صنایع آلاینده یزد

یزد- به دنبال سلسله میزگرد های تخصصی پارک علم و فناوری یزد، میزگرد تخصصی محیط زیست با حضور شرکت های فناور و دانش بنیان و مسئولان حوزه محیط زیست استان در محل پارک علم و فناوری یزد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار انتهاج به نقل از روابط عمومی پارک علم و فناوری یزد، میزگرد تخصصی محیط زیست با حضور عباس باقی، مدیر پردیس زیست فناوری و سیستم های پیشرفته صنعتی و عضو هیات رئیسه پارک علم و فناوری یزد، محمدرضا کوچک زاده معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد،  سپنتا نیکنام رئیس کمیسیون خدمات و محیط زیست شهری شورای اسلامی شهر یزد، دکتر محمدتقی قانعیان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد و موسس سایت مجازی باماHSEE، شرکت های دیاکو پارس شیمی و فلات قاره در محل پارک علم و فناوری اقبال برگزار و در این میزگرد به طرح موضوع و ارائه راه حل هایی برای مدیریت پسماند و اقدامات شرکت های فناور و دانش بنیان در حوزه محیط زیست پرداخته شد.

عباس باقی، عضو هیات رئیسه پارک علم و فناوری یزد در ابتدای این نشست ضمن اشاره به نقش مهم دانش بنیان ها در رفع نیاز های جامعه امروز، گفت: شرکت های موفق و قوی عضو پارک علم و فناوری یزد از توانایی رفع برخی معضلات محیط زیستی برخوردار هستند و از مسئولان مربوط انتظار می رود از دانش بنیان ها برای تحقق اهداف محیط زیستی بهره ببرند.

باقی در ادامه به توانمندی ها و پروژه های بزرگی که شرکت های فناور و دانش بنیان یزد در دست اقدام دارند اشاره و تصریح کرد: این توانمندی ها نیازمند یک نمایشگاه برای عموم است که شهرداری باید در تهیه یک فضای نمایشگاهی با پارک علم و فناوری یزد همکاری کند.

 

*لزوم اصلاح وضعیت موجود در صنایع آلاینده یزد

کوچک زاده در این نشست با تاکید بر حمایت از شرکت های دانش بنیان و فناور در حوزه محیط زیست، پسماند، آب و.. اعلام کرد: حوزه محیط زیست دارای بخش های زیادی است و آمادگی همکاری با شرکت های دانش بنیان وجود دارد ولی این همکاری نیازمند ایجاد ساختار و روش رسمی است.

وی در خصوص مشکلات فاضلاب شهر یزد گفت: سیاست گذاری ما در سازمان محیط زیست بر این نیست که حوضچه ای بعد از تصفیه وجود داشته باشد، فاضلاب پس از تصفیه باید از محل خارج شود. لذا نسبت به حوضچه ای که بر اثر تصفیه فاضلاب ایجاد شده چند شرکت اعلام آمادگی برای خریداری اب تصفیه شده داشتند ولی روند این اقدام انجام نشده است که به نظر می ر سد به علت ضعف های سیستمی است.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد با اشاره به اینکه در حوزه صنعت و صنایع آلاینده ملاک نظارت ما آنالیزهای خروجی صنایع است، تصریح کرد: خروجی صنایع هر سه ماه یکبار توسط آزمایشگاه های معتمد تست و به سازمان محیط زیست اعلام می شود و ما نیز  جهت راستی آزمایی مجدد به تست آلایندگی در برخی واحد های صنعتی اقدام می کنیم.

کوچک زاده در ادامه توضیح داد: مشکلی که در یزد به عنوان شهر صنعتی وجود دارد استقرار صنایع آلاینده و نامناسب با شرایط استان یزد، در این منطقه آن هم به شکل قانونی است.

*ثبت ۱۶۰صنعت آلاینده درسه ماهه سوم سال جاری یزد

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد، گفت: سازمان محیط زیست یزد محدودیت‌هایی را برای استقرار این گونه صنایع در استان ایجاد نموده تا در این محور بارگذاری های جدید صنایع آلاینده را نداشته باشیم و به سمت اصلاح وضعیت موجود حرکت کنیم چراکه تغییر دادن و جابجا کردن واحدهای صنعتی مستقر شده با شرایط اقتصادی

که وجود دارد به این راحتی نیست.

کوچک زاده در خصوص تعداد صنایع آلاینده استان یزد گفت: باتوجه به اینکه لیست صنایع آلاینده هر سه ماه به روز می شود در سه ماهه سوم سال ۹۹ تقریباً ۱۶۰ صنعت آلاینده در استان ثبت شدند.

این کارشناس در حوزه محیط زیست وزن غالب صنایع آلاینده استان یزد را کارخانجات نساجی به علت ورود مواد رنگرزی در فاضلاب و کارخانجات آجر و فولاد و کاشی و سرامیک به علت آلایندگی هوا اعلام کرد.

* نقش مهم دانش بنیان ها برای تحقق حذف آب شرب در آبیاری فضای سبز

در ادامه این نشست تخصصی سپنتا نیکنام عضو شورای اسلامی شهر یزد و رییس کمیسیون خدمات و محیط زیست شهری، گفت: با توجه به اینکه در شورای شهر هیچ نهادی برای رسیدگی به امور محیط زیست نداشتیم نام کمیسیون خدمات، حمل و نقل و ترافیک را به کمیسیون خدمات و محیط زیست شهری تغییر دادیم که این اقدام تغییر رویکرد خوبی را در شهرداری یزد به سمت توجه به شرایط محیط زیست شهری رقم زد.

وی به اقدامات شهرداری در حوزه پساب اشاره کرد و گفت: در کمیسیون یاد شده موضوع آبیاری فضای سبز با پساب و آب خاکستری را برای حذف آب شرب در آبیاری فضای سبز دنبال کردیم.

به گفته نیکنام طرح های خرد و کوچک، مانند طرح درخت وضو می تواند در جهت صرفه جویی آب و حذف آب شرب در آبیاری فضای سبز شرایط جدیدی را در حفظ منابع آبی و سلامت محیط زیست رقم بزند.

نیکنام به پیگیری اجرای طرح درخت وضو در مدارس تاکید کرد و در این میان همکاری با شرکت های دانش بنیان را مورد حمایت قرار داد.

وی به آلایندگی خاک توسط نخاله های ساختمانی اشاره کرد و گفت: در کمیسیون خدمات و محیط زیست شورای شهر یزد با جذب فعالان محیط زیست این معضل را به حداقل کاهش دادیم.

نیکنام افزود: در حوزه آلایندگی هوا شاخص ترین بحث، حمل و نقل پاک همچنین ایجاد فضای سبز است که متأسفانه کار خاصی انجام نشده است.

**تبلیغات دائما رایگان برای مشاغل حوزهHSEE

دکتر محمد تقی قانعیان موسس سایت نمایشگاه مجازی باما HSEE در این نشست با تاکید بر لزوم فراگیر شدن این نمایشگاه مجازی به ظرفیت های سایت باما برای شناساندن توانمندی های شرکت های فناور و دانش بنیان اشاره کرد و گفت: سایت باما روزانه بیش از ۴۰۰۰ بیننده دارد و کسب و کارهای حوزه، بهداشت، ایمنی و محیط زیست را به طور رایگان و دائمی تبلیغ می کند.

وی هدف از راه اندازی این نمایشگاه مجازی را در ابتدا کمک به دانشحویان برای رغبت بیشتر به تحصیل و شفاف تر شدن آینده شغلی آنها عنوان کرد و افزود: در مرحله دوم کسب و کارها به ویژه کسب و کارهای نوپا در حوزه HSEE می توانند در این نمایشگاه مجازی دائما رایگان تبلیغ کنند.

به گفته قانعیان سایت باماHSEE دارای دو بال واحدهای درسی دانشگاه و کسب و کار است که می تواند با پیوند این دو، دانشجو را بهتر به سمت شغل مورد نظر خود هدایت کند.

وی با اشاره به اینکه سایت باما HSEE برنده ایده برتر در کشور شد و بی نظیر ترین سایت در حوزه کسب و کار و نمایشگاه مجازی است، تاکید کرد: پارک علم و فناوری باید در زمینه معرفی شرکت برای تبلیغ دائما رایگان در این سایت پویاتر فعالیت کند.

قانعیان گفت: هم اکنون ۳۰ گروه شرکت در این سایت دائما رایگان تبلیغ می شوند و ۴۵۰۰ شرکت با ما همکاری دارند.

وی گفت: ۹۰۰ کسب و کار در سایت باما فقط در حوزه تجهیزات آب و فاضلاب در حال تبلیغ دائما رایگان هستند.

گفتنی است: شرکت های حاضر در جلسه به موضوع پساب شهرک صنعتی و نصب آب شیرین کن ها در بخش کشاورزی اشاره کردند و بر لزوم رسیدگی به این موضوعات و استفاده از ظرفیت شرکت های عضو پارک علم و فناوری تاکید کردند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری انتهاج | اخبار روز و جدیدترین خبرهای ایران | پایگاه خبری انتهاج | آخرین اخبار روز ،سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ایران و جهان