شما اینجا هستید

اجتماعی » تشدید تنش آبی روستاها سوغات مسافران آخر هفته برای روستاییان

پایگاه خبری تحلیلی انتهاج _ یزد، زینب زارع خبرنگار و فعال رسانه؛ بعد از گذشت بیش از چند دهه خشکسالی در استان یزد طعم تلخ نبود آب مردم روستاها را بیش از دیگر مناطق استان مورد تأثیر قرار داده است به‌ طوری‌ که هنوز فصل تابستان  و گرما شروع نشده قطع آب و افت فشار آب شرب در روستاها مشهود است.

این روزها مسئولان استان یزد از مردم می‌خواهند تا از مصارف غیرمتعارف جداً خودداری شود.

امروزه و به‌ویژه در فصل گرم سال به دلیل مهاجرت مردم از شهر به روستا در اعیاد و تعطیلات شاهد مشکلات بیشتر در زمینه آب شرب روستاها هستیم این در حالی است که استان یزد کم آب است و وابستگی شدیدی به آب انتقالی دارد و با هر درجه گرما مصرف آب،  بین ۳ تا ۶ درصد افزایش می‌یابد.

در روزهای گذشته و از ابتدای تیرماه ۱۴۰۲ جلال علمدار مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد از مردم درخواست کرد برای عبور از بحران کم‌آبی، حداکثر صرفه‌جویی در مصرف آب را داشته باشند و این درخواست و به‌نوعی هشدار برای کم‌آبی شامل روستاها نیز می‌شود به این معنا که مسافران و مهمانانی که برای تعطیلات به روستاها سفر می‌کنند در مصرف آب صرفه‌جویی کنند تا کم‌آبی فشار خود را بر سر مردمان روستا وارد نکند به‌طوری‌که شاهد کم‌آبی و بی‌آبی در برخی روستاها هستیم و عامل آن مصرف بی‌رویه آب در ایام تعطیل و زمان حضور مسافران در روزهای تعطیل است.

مسئولان آب و فاضلاب استان تأکید دارند وضعیت استان یزد از مرحله تنش آبی گذشته و به شرایط بحرانی وارد شده است و تنش آبی در روستاها به دلیل نداشتن منابع طبیعی آبی اعم از منابع آب زیرزمینی، قنات و… جدی است و بد نیست بدانیم استان یزد یک هزار و ۲۰۰ روستا دارد که علی‌رغم تلاش‌ها برای کاهش تعداد روستاهای محروم از آب شرب سالم، به دلیل بروز پدیده خشکسالی آبرسانی سیار با تانکر به ۳۳۰ روستا انجام می‌شود که نشان این مدعا است و روزانه چند هزار روستایی در استان یزد چشم براه آب هستند.

این در حالی است که بیشترین روستاهای استان یزد در شهرستان تفت واقع شدند و روستاهای تفت در ایام تعطیل شاهد حجم زیادی از مسافر است که با مصرف بی‌رویه آب، پیامدی جز بی آبی برای روستاییان ندارد، پس بیایید در ایام تعطیل در مصرف آب شرب روستاها صرفه‌جویی کنیم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری انتهاج | اخبار روز و جدیدترین خبرهای ایران | پایگاه خبری انتهاج | آخرین اخبار روز ،سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ایران و جهان