شما اینجا هستید

استانها » ماجرای افغانستان، کشور کشمکش و کوهستان

یادداشت -انتهاج یزد -(۱۵ پرسش درباره آنچه امروز در افغانستان می گذرد.)

🔹 به قلم: علی اکبر قیومی
اطلاعات من از معادلات سیاسی افغانستان محدود است و بنابراین قضاوت قاطعی در مورد آنچه در این “جغرافیای جنگ” و سرزمین “غنی و غارت شده” می گذرد، ندارم. در این گفتار کوتاه نیز سعی خواهم داشت سؤالات شخصی خود را پیرامون آنچه در این “کشور کشمکش و کوهستان” در جریان است، با مخاطبان در میان گذارم.
در مقام مقدمه باید یادآور شوم که افغانستان عزیز را “بازوی بریده ایران” و “تکه تناور خراسان” می دانم و معتقدم همچنانکه “تاریخ گذشته” ما به هم پیوسته است “تقدیر آینده” ما نیز به یکدیگر گره خورده و همین امروز هم مشابهت هایی عمیق میان مسائل ما و افغان ها در حوزه اجتماع، سیاست، فرهنگ وهنر دیده می شود.
🔸 و اما پرسش ها:
۱) آیا ادعای طالبان مبنی بر برقراری حکومت فراگیر و استفاده از همه افغان ها در ترکیب اجرایی کشور با توجه به عقبه تئوریک تمامیت خواه این گروه (وهابیت) و سابقه و تجربه تاریخی رفتار ایشان باور کردنی است؟
۲) آیا ادعای دشمنی با آمریکا توسط گروهی که مدت ها در آشکار و نهان با ایشان در ارتباط بوده و جز با توافق ایشان به قدرت نرسیده است صادقانه و پذیرفتنی است؟
۳) با فرض توانایی طالبان در تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان، آیا تشکیل یک دولت با اعتقادات و ایدئولوژی طالبانی در مرزهای ایران، مطابق با منافع بلند مدت ماست؟
۴) آیا واقعاً آمریکا در افغانستان شکست خورده و یا با محاسبه دقیق هزینه ها و فایده های حضور فیزیکی در افغانستان، و طراحی نقشه هایی جدید برای منطقه، به نوعی “عقب نشینی تاکتیکی” دست زده است؟
۵) آیا در حالی که جماعت شیعیان افغان نگران آینده خود بوده و در خوف و رجا به سر می برند و جامعه روشنفکر، نخبگان و مهاجران افغان هم گروه جدید را بر نمی تابند و به نوعی چشم امید به “میهن تاریخی” خود دارند، مهرورزی با طالبان معقول و تأمین کننده منافع ماست؟
۶) آیا مردم بی پناه افغانستان که راه نجات و توسعه خود را در دنیایی از دعوا و درگیری و تعصب و خشونت گم کرده اند، از “مار” حکومت فعلی به “افعی” طالبان پناهنده نشده اند؟
۷) آیا برخورد همراه با چشم پوشی و نوعی ارتباط و مهربانی با طالبان، در مقایسه با برخورد ایران با برادران عقیدتی طالبان یعنی “داعش” نوعی علامت سؤال و تعجب و بی اعتمادی را در اذهان و افکار عمومی ایجاد نخواهد کرد؟
۸) آیا امید و انتظار از طالبان برای اموری چون راه اندازی صندوق رأی و استفاده از بانوان و حمایت از آزادی و رسانه ها و … معقول و منطقی است؟
۹) آیا فتح ۹ روزه (!) و حکومت بادآورده طالبان را خیلی زود، بادی با خود نخواهد برد؟
۱۰

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری انتهاج | اخبار روز و جدیدترین خبرهای ایران | پایگاه خبری انتهاج | آخرین اخبار روز ،سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ایران و جهان