شما اینجا هستید

اخبار » زخمی شدن چوپان بجنوردی توسط پلنگ

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: چوپان بجنوردی در حمله یک قلاده پلنگ، زخمی و راهی بیمارستان شد.

 به گزارش انتهاج، مهدی اله‌پور با اشاره به زخمی شدن چوپان بجنوردی از ناحیه بازو، عنوان کرد: پلنگ در طبیعت اطراف روستای ناوه به چوپان ۵۶ ساله حمله ور شده است که این حیوان پس از حمله به سرعت از محل دور شده است.

وی با اشاره به اینکه این حمله در روز جمعه صورت گرفته است، افزود: امروز قرار است این چوپان زخمی، تحت عمل جراحی قرار گیرد.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با تاکید بر اینکه به فرد دیگر ویا دام گله آسیبی وارد نشده است،اظهار داشت: ۲ تن از اهالی روستای قره‌ نوده بجنورد هم در ۱۱ فروردین ماه جاری مورد حمله یک قلاده پلنگ قرار گرفته بودند.

کارشناسان محیط زیست عقیده دارند که کاهش طعمه وحوش در طبیعت، از علل نزدیک شدن آنها به زیستگاه انسان و حمله به افراد و دام های روستاییان است و در سال‌های اخیر شکار غیرمجاز سبب شده تا جمعیت گونه‌های مختلف که طعمه وحوشی از جمله پلنگ هستند، کاهش یافته است.

مسوولان مربوطه علل اصلی این حوادث را شکار طعمه های گوشتخواران از جمله گونه های قوچ و میش، کل و بز و گراز می دانند و اعلام داشته اند: بیشتر این حادثه ها در خارج از مناطق تحت مدیریت محیط زیست رخ می دهد و از علل اصلی آن،  است.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند.

برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ ها می باشد، با گستره ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار مدیریت می کند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری انتهاج | اخبار روز و جدیدترین خبرهای ایران | پایگاه خبری انتهاج | آخرین اخبار روز ،سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ایران و جهان