شما اینجا هستید

اخبار » واکسیناسیون بیش از ۳ میلیون راس دام در استان مرکزی طی سال جاری

اراک – مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: طی شش ماهه نخست سال جاری واکسیناسیون بیش از سه میلیون راس دام علیه بیماری های مختلف واگیر و غیر واگیر در استان انجام شده است.

به گزارشانتهاج، محسن شانسی ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران در اراک اظهار داشت: در سطح استان مرکزی پنج کشتارگاه فعال وجود دا رد که سه کشتارگاه دارای رتبه B با ظرفیت ۶ هزار قطعه در ساعت و دو کشتارگاه دیگر دارای رتبه A با ظرفیت ۱۲ هزار قطعه در ساعت است.

وی ادامه داد: مرغ های عرضه شده در بازار از کشتارگاه های دارای رتبه B هستند، کشتارگاه های دارای رتبه A مجهز به سیستم تخلیه اندرون و اتوماتیک هستند و کشتارگاه های A+ دارای شرایط سخت تری برای مرغ دارند به طوری که بایستی مصرف دارو و آنتی بیوتیک آن کنترل شده باشد و مشابه مرغ سبز و ارگانیک است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: از دیگر برنامه های این اداره کل ریشه کنی طاعون نشخوارکنندگان کوچک امسال درصدد هستیم با پوشش بالای ۸۰ درصدی جمعیت دام حساس ( گوسفند و بز) بتوانیم با اولویت حاشیه مناطق حفاظت شده انجام شود. علی رغم آغاز این برنامه از ابتدای سال تا اواخر سال ادامه پیدا می کند تا کانون بیماری ها کاهش پیدا کند.

شانقی گفت: تفاهم نامه ای با دانشگاه علوم پزشکی به منظور نظارت بر مراکز عرضه فرآورده های خام دامی منعقد شده و قرار است بازدید های مشترک صورت پذیرد تا مواد غذایی غیر بهداشتی در اختیار مردم قرار نگیرد.

وی با اشاره به ارتقای بهداشتی شیرخام اظهار کرد: کنترل بهداشتی شیر خام از تهیه از کشتارگاه های صنعتی، کارخانه های شیر پاستوریزه و مراکزی که شیر خام را توزیع می کنند، برنامه ای است که در سازمان دامپزشکی و همکاری دانشگاه علوم پزشکی به صورت پایلوت اجرا می شود تا پایان سال به استان ها اعلام می شود.

شانقی گفت: ارتقای سطح بهداشتی مرغ داری ها را با ممیزی از مزارع مرغ تخم گذار و مرغ گوشتی آغاز کردیم و در صدد هستیم این کار را برای کنترل انتقال بیماری ها به ویژه آنفولانزا فوق حاد پرندگان پیگیری کنیم.

وی عنوان کرد: ارتقای سطح بهداشتی مراکز آبزی پرور از محل تکثیر تا پرورش را برای کنترل بیماری ها را نیز آغاز کردیم.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: بحث کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام جز اولویت های این اداره کل است که در این قسمت در بخش واکسیناسیون دام ها علیه بیماری هایی از قبیل شاربن، تب مالت، هاری و… را انجام داده و در شش ماه نخست سال جاری واکسیناسیون ۷۳۰ هزار راس دام انجام شده است.

وی گفت: همچنین در راستای شناسایی و تست دام های آلوده، ۱۰ هزار دام سبک و سنگین شناسایی شدند که ۱۵ راس دام سنگین و ۲۸ راس دام سبک بودند.

شانقی اظهار کرد: در شش ماهه نخست سال جاری واکسیناسیون بیش از سه میلیون راس دام علیه بیماری های مختلف واگیر و غیر واگیر انجام شده است.

وی افزود: بیش از پنج هزار بازدید از مرغ داری و دامداری به دلیل مراقبت و شناسایی بیماری ها در شش ماهه اخیر صورت پذیرفته که از این مراقبت ها ۱۷ هزار و ۲۰۰ نمونه برداری از طیور، آبزیان و دام انجام شده و بیش از ۲۸ هزار آزمایش نیز روی نمونه ها صورت گرفته است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی بیان کرد: در شش ماه ابتدای سال جاری در کشتارگاه های دام استان ۶۳ هزار و ۱۰۰ راس دام کشتار شده و دو هزار و ۷۰۰ گوشت استحصال شده و ضبط لاشه ۵۶۳ راس دام آلوده انجام شده است و همچنین مجموع فرآورده ها ضبطی در سطح استان ۴۳ تن می باشد.

شانسی گفت: در شش ماه نخست سال جاری ۳۷ هزار قطعه ماهی زینتی، ۶۱۴ تن تخم مرغ خوراکی، ۴۵ تن مرغ منجمد و ۹۶ تن خوراک طیور صادر شده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری انتهاج | اخبار روز و جدیدترین خبرهای ایران | پایگاه خبری انتهاج | آخرین اخبار روز ،سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ایران و جهان