شما اینجا هستید

اخبار » معرفی ۱۰ واحد صنعتی آلاینده خراسان رضوی به دستگاه قضا

مشهد – مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از شناسایی صنایع آلاینده در شهر مشهد خبر داد و گفت: طی چند روز گذشته ۱۰ واحد صنعتی آلاینده به واحدهای قضائی معرفی شده است که از فعالیت آنان تا اصلاح سیستم و رفع نقص جلوگیری می‌شود.

به گزارش انتهاج، تورج همتی با اشاره به همکاری با شهرداری مشهد، اظهار کرد: گشت‌های مشترکی را با شهرداری مشهد برای برخورد با منابعی که باعث آلودگی هوا می‌شوند خواهیم داشت و در این موضوع با هیچکس تعارف نداریم چرا که سلامتی مردم خط قرمز ماست.

وی با بیان اینکه تلاش‌های ما و مسئولان استان طی سال‌ها به بار نشسته است و موفق شدیم سوخت نیروگاه توس که کانون اصلی آلودگی هوای مشهد است را از سوخت مازوت به گاز تبدیل کنیم، افزود: این نیروگاه روزانه سه میلیون لیتر سوخت مازوت استفاده می‌کرد که با پیگیری‌های انجام شده توانستیم سوخت گاز را جایگزین سوخت فعلی کنیم.

همتی خاطر نشان کرد: صنایع دیگری در سطح خراسان رضوی و در شعاع ۵۰ کیلومتری مشهد وجود دارند که بر اساس معیارها در لیست آلایندگی قرار دارند که آلودگی‌های مختلفی از جمله آب، پسماند و هوا را برای شهر به همراه دارند، لذا باید چاره‌ای برای این صنایع اندیشیده شود.

طرح انتقال ۴۰۰ واحد آلاینده به خارج از شهر مشهد تا پایان سال جاری

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با بیان اینکه برنامه‌های خوبی برای خارج کردن این صنایع آلاینده به خارج از شهر داریم،و برخی از این صنایع در دستور انتقال هستند، گفت: بیش از ۴۰۰ واحد در داخل شهر در حوزه‌های صنایع فلزی و آب‌کاری وجود دارد که طرح انتقال آن‌ها آماده و زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی دوباره آن‌ها در شهرک صنعتی کلات ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: با کمک دادستانی مشهد شرایط انتقال صنایع آلاینده به خارج از شهر فراهم شده است، لذا طی جلسات مختلف در کمیته و کارگروه‌ها، شرکت شهرک‌های صنعتی استان نیز متعهد و ملزم شده‌اند که راه برای انتقال این واحدها باز کنند.

همتی با اشاره به اینکه این طرح انتقال تا پایان سال جاری انجام خواهد شد، یادآور شد: برای واحدهای آلاینده دیگر همانند قالیشویی نیز شهرک‌هایی صنعتی تخصصی در خارج از شهر مشهد در نظر گرفته‌ایم که کارهای انتقال آن‌ها نیز در دستور کار است.

بیش از ۲۵ صنف آلاینده در شهر مشهد وجود دارد

وی ادامه داد: بیش از ۲۵ صنف آلاینده در شهر مشهد وجود دارد که قطعاً با کمک شهرداری و فرمانداری و دیگر نهادها می‌توان برای انتقال این واحدها قاطعانه‌تر عمل کرد.

مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست خراسان رضوی در ادامه گفت: طرح انتقال واحدهای آلاینده به خارج از مشهد آماده و زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی دوباره آن‌ها در شهرک صنعتی کلات ایجاد شده است.

همتی در خصوص علل آلودگی هوا اظهار کرد: تقریباً منبع آلودگی هوا مشخص است و هر کدام از عوامل سهمی در ایجاد آلایندگی دارند که مهم‌ترین متهم اصلی آلودگی هوا در کلان‌شهرها خودروها و سوخت آن‌ها است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با بیان اینکه حدوداً ۳۵ درصد آلودگی هوا در مشهد مربوط به صنایعی است که از سوخت پاک استفاده نمی‌کنند، افزود: این صنایع با استفاده از سوخت مازوت، مایع و گازوئیل باعث افزایش آلاینده‌ها در مشهد هستند. برای کاهش آلودگی هوا برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدتی در کلان‌شهرهایی همچون مشهد تدوین شده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری انتهاج | اخبار روز و جدیدترین خبرهای ایران | پایگاه خبری انتهاج | آخرین اخبار روز ،سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ایران و جهان