شما اینجا هستید

اخبار » مطالعات اکتشافی آلبلاغ اسفراین هر چه سریعتر انجام شود

بجنورد – مدیر کل جدید حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: مطالعات اکتشافی آلبلاغ اسفراین هر چه سریعتر انجام شود.

به گزارش انتهاج، مهدی اله پور در جمع خبرنگاران استان به مناسبت گرامیداشت روز ملی هوای پاک در ۲۹ دی ماه، درباره شرایط کنونی منطقه معدنی آلبلاغ در منطقه حفاظت شده ساریگل، اظهار کرد: این اداره کل مجوز انجام مطالعات اکتشافی در محدوده معدنی آلبلاغ را صادر کرده که در همین راستا، وزارت صمت و سازمان صمت استان باید پیگیر استقرار گروه اکتشاف در این منطقه باشد.

وی افزود: درصورتیکه وجود ذخایر قابل برداشت معدنی سرب و روی در این محدوده معدنی مشخص شود، پروانه اکتشاف صادر خواهد شد.

اله پور با اشاره به اینکه آلومینای جاجرم به نمایندگی از شرکت ایمیدور فقط نسبت به بازدید از این محدوده معدنی اقدام کرده، درحالیکه هنوز انجام مطالعات همچنین مسدودسازی دهانه های تونل در این منطقه را انجام نداده است، خاطر نشان کرد: هر چه سریعتر انجام مطالعات برای ارزیابی ذخایر معدنی آلبلاغ انجام شود.

وی ادامه داد: پس از اینکه وضعیت ذخایر معدنی این منطقه مشخص شود، می توان محدوده معدنی این منطقه را تعیین تکلیف و برای حفاظت از زیستگاه گیاهی و جانوری این منطقه اقدامات لازم را انجام داد.

وی تصریح کرد: درصورتیکه انجام مطالعات در این محدوده به تعویق افتد دوباره شاهد تخریب های بیشتری از سوی سودجویان در منطقه خواهیم بود.

وجود گرد و غبار و صنایع آلاینده در استان از علل اصلی آلودگی هوای استان هستند

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در ادامه با اشاره به اینکه وجود گرد و غبار و صنایع آلاینده در استان از علل اصلی آلودگی هوای استان هستند، اظهار کرد: از ماه جاری مقابله با گرد و غبار در قالب تشکیل ستاد و تعیین تکلیف صنایع آلاینده را در دستور کار قرار داده ایم.

وی ادامه داد: خراسان شمالی در سال گذشته سه روز هوای ناسالم برای همه گروه ها و در ۹ ماهه امسال نیز سه روز هوای ناسالم برای گروه های حساس ( شامل افراد مسن، مادران باردار، بیماران دارای مشکلات تنفسی و قلبی و عروقی) داشته است.

اله پور، وجود کانون های گرد و غبار برای تولید گرد و غبار همچنین وجود صنایع آلاینده ( اغلب سنگ شکن ها و واحدهای شن و ماسه ) را از مهمترین علل بروز هوای آلوده در استان برشمرد.

وی همچنین تغییر اقلیم، کاهش بارندگی ها، عدم وجود آب در بافت خاک، انجام امور کشاورزی، صنعتی، معدنی، عمرانی، ساختمانی و سیلاب را از علل اصلی تولید گرد و غبار و ایجاد کانون های تولید گرد و غبار در استان عنوان کرد.

در استان بیش از ۱۵ هزار هکتار کانون تولید گرد و غبار و کانون فرسایش بادی وجود دارد

وی با بیان اینکه در حال حاضر در استان بیش از ۱۵ هزار هکتار کانون تولید گرد و غبار و کانون فرسایش بادی وجود دارد که بیشترین کانون گرد و غبار در شهرستان جاجرم قرار دارد، تصریح کرد: شهر بجنورد بیشترین تاثیر را از پدیده تولید گرد و غبار متحمل شده است.

وی در ادامه به قانون هوای پاک و آیین نامه مقابله با گرد و غبار کشور اشاره کرد و گفت: این اداره کل مبتنی بر ماده شش آیین نامه مقابله با گرد و غبار نسبت به تشکیل ستاد استانی مقابله با پدیده گرد و غبار اقدام خواهد کرد که در این زمینه اقدامات و هماهنگی های اولیه انجام شده است.

وی افزود: این در حالی است که تاکنون در استان این ستاد تشکیل نشده بود.

 برگزاری اولین جلسه استانی ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار با حضور مدیر ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار کشور طی هفته آینده

اله پور با بیان اینکه گستره کانون های تولید گرد و غبار در استان باید کوچک تر شود، یادآور شد: هفته آینده اولین جلسه استانی ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار با حضور مدیر ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار کشور برگزار خواهد شد تا درباره رصد و نحوه مدیریت کانون های گرد و غبار و مقابله با آن در استان تصمیم گیری شود.

وی افزود: در این ستاد راهبردها و اقدامات اضطراری برای مقابله با گرد و غبار تعریف و تعیین تکلیف خواهند شد.

وی درباره صنایع آلاینده نیز اظهار کرد: اولین کمیته فنی کارگروه انتقال صنایع آلاینده در هفته گذشته در شهر بجنورد با حضور دستگاه های اجرایی تشکیل شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با بیان اینکه در استان صنایع آلاینده موجب آلودگی هوا می شوند و در این زمینه باید جابجایی صنایع و یا استفاده آنان از سیستم هایی کاهنده آلایندگی، تعیین تکلیف شوند، خاطر نشان کرد: در سال گذشته ۱۵ واحد صنعتی آلاینده در استان شناسایی شدند که حال می بایست با مدیران آنان نسبت به رفع عوامل آلاینده ساز واحدهایشان گفت و گو و تصمیم گیری کنیم.

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری انتهاج | اخبار روز و جدیدترین خبرهای ایران | پایگاه خبری انتهاج | آخرین اخبار روز ،سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ایران و جهان