یزد_معاون پژوهش و فناوری دانشگاه در آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده سال ۱۴۰۴، با تأکید بر نقش محوری اعضای هیأت علمی در توسعه پایدار پژوهش و فناوری، بر ضرورت ایجاد بستری گفتوگومحور برای تصمیمسازیهای پژوهشی تأکید کرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انتهاج یزد به نقل از روابط عمومی، دکتر محمدتقی صادقی با بیان اینکه «پیشرفت واقعی تنها در پرتو تبادل آزادانه اندیشهها و نقدهای سازنده ممکن است»، اظهار داشت: «بیش از آنکه بخواهم سخن بگویم، ترجیح میدهم شنونده باشم». او از استادان خواست در همین مراسم، دیدگاهها، نقدها و پیشنهادهای خود را برای ارتقای سیاستهای پژوهشی دانشگاه بیان کنند؛ پیشنهادی که در فضای مراسم بازتابی مثبت یافت و به شکلگیری گفتوگویی صمیمی و اندیشهمحور میان استادان منجر شد.
محورهای اصلی بحث و تبادل نظر استادان شامل ضرورت بینالمللیسازی فعالیتهای پژوهشی و فراهمسازی زیرساختهای ارتباطی، بهویژه اینترنت، افزایش انگیزه پژوهشگران و بازنگری در مشوقهای پژوهشی، حرکت بهسوی هوشمندسازی دانشگاه با بهرهگیری از خرد جمعی، تأکید بر اهمیت پژوهشهای مسألهمحور در کنار توجه جدی به علوم نظری، بررسی و بازتعریف تعهدات اعضای هیأت علمی در برنامه پژوهشی پنجساله، ضرورت شفافیت در رویههای انتخاب استادان و تقویت عدالتمحور، بازنگری در سیاستگذاری پژوهشی متناسب با نیازهای واقعی دانشگاه و جامعه، توجه ویژه به پژوهشهای میانرشتهای، افزایش اثربخشی دانشگاه در جامعه و صنعت و اهمیت حضور فعال و تأثیرگذار دانشگاه در مراکز تصمیمگیر و توسعه و تجهیز آزمایشگاهها، نرمافزارها و زیرساختهای پژوهشی، ایفای نقش دانشگاه در حل مسائل زیستمحیطی استان و تعریف جایگاه ساختاری روشن برای پژوهشکدهها در دانشگاه و لزوم توجه بیشتر به جایگاه و نقش دانشگاه یزد به عنوان دانشگاه مادر استان در آموزشهای آزاد بهعنوان مکمل مأموریت آموزشی و پژوهشی و تقویت همزمان آموزش و پژوهش بهعنوان دو رکن اصلی دانشگاه و نقد تمرکزگرایی در تخصیص گرنتهای پژوهشی و لزوم توزیع عادلانهتر در سطح ملی بود.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه با قدردانی از دیدگاهها و نقدهای اعضای هیأت علمی، طرح و تبادل این نظرات را جلوهای از زنده بودن بدنه علمی و سرمایه فکری ارزشمند دانشگاه دانست و اظهار کرد: «گفتوگو بستر زایش اندیشه و نخستین گام در مسیر تحول در سیاستگذاری علمی است. در دنیای امروز، مدیریت پژوهش پیش از آنکه صرفاً یک فرآیند اجرایی باشد، نوعی زیست فکری جمعی است که بدون شنیدن، طبقهبندی و بهکارگیری دیدگاههای استادان تحقق نمییابد. مأموریت اصلی ما در معاونت پژوهش و فناوری، فراهم آوردن این بستر شنیدن و ترجمه اندیشهها به تصمیمهای مؤثر و مبتنی بر خرد دانشگاهی است.»
وی در ادامه با ترسیم چشمانداز این رویکرد در قالب سیاستهای تحول دانشگاه تصریح کرد: «در مرحله کنونی، هدف ما نظاممندکردن جریان ایده و بازخورد در فضای پژوهش است؛ به گونهای که دیدگاههای استادان نه صرفاً شنیده، بلکه در چرخه تحلیل، تصمیمسازی و اصلاح ساختارها و برنامههای پژوهشی به صورت مؤثر بهکار گرفته شود. بدینترتیب، تجربه و اندیشه اعضای هیأت علمی به بخش جداییناپذیر از حکمرانی پژوهش دانشگاه بدل خواهد شد.»
دکتر صادقی، این مراسم را فراتر از یک آیین تجلیل و قدردانی، به عنوان آغازگر تکوین گفتمان تازهای از پژوهش مشارکتی توصیف کرد؛ گفتمانی که در آن، سهم هر عضو هیأت علمی صرفاً در تولید مقاله یا پروژه خلاصه نمیشود، بلکه در فرآیند تصمیمسازی و سیاستگذاری نیز معنا مییابد. این گفتمان، به تعبیر معاون پژوهش و فناوری، میتواند الگوی نوینی از سیاستگذاری علمی مبتنی بر خرد جمعی و گفتوگوی سازنده را در دانشگاه رقم بزند؛ الگویی که بسترساز پیوند عمیقتر میان پژوهش، فناوری، جامعه و صنعت خواهد بود و دانشگاه را به نهاد اثرگذارتر در مسیر توسعه پایدار علمی و ملی بدل میسازد.
- زینب زارع / یزد
- کد خبر 235451
- پرینت





