شما اینجا هستید

اخبار » ۱۶ سال تجربه در صندوق پژوهش و فناوری یزد؛ در سرمایه گذاری و توسعه بازارفناوری کشور پیشرو هستیم

محمد سپهر به مناسبت شانزدهمین سالگرد تاسیس صندوق پژوهش و فناوری استان یزد  با بیان اینکه یزد قدیمی ترین و یکی از بزرگترین صندوق های پژوهش و فناوری کشور را داراست، افزود: صندوق یزد در سال ۸۳ به عنوان اولین صندوق پژوهش و فناوری کشور ثبت شد و توانست در رتبه بندی ها رتبه اول را بین صندوق های پژوهش و فناوری کشور به خود اختصاص دهد.

سپهر درباره رشد صندوق در ادوار مختلف بیان کرد: سال۹۴ که مدیریت صندوق را قبول کردم سرمایه صندوق ۳۴ میلیارد ریال بود و الان به ۳۸۰ میلیارد ریال رسیده است.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان یزد رسالت اصلی صندوق را توسعه فناوری دانست و گفت: مسیر گذار اقتصادهای سنتی به اقتصاد توسعه یافته حتما از مسیر فناوری خواهد بود چراکه بهره وری و ارزش افزوده و رفاه مردم را افزایش می دهد و اشتغالزایی آن برای فارغ التحصیل و نخبگان است.

نهاد مالی حمایتگر در زیست بوم فناوری

وی گفت: به مرحله ای از عملکرد رسیده ایم که به ۱۸ استان در ۲ سال اخیر خدمات دادیم و صندوق های جدید که در کشور راه اندازی شده اند از آیین نامه­های ما بعنوان مرجع استفاده کردند.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان یزد گفت: در اکوسیستم نوآوری و فناوری که یک زیست بوم است و زنجیره های به هم متصل با اثرات متقابل وجود دارند، دانشگاه ها، استارت آپ ها و صنعت و یک نهاد مالی تخصصی مانند حلقه های این زنجیر هستند که صندوق پژوهش در این زیست بوم نقش نهاد مالی حمایتگر را دارد.

جذب منابع با جلب اعتماد

مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری استان یزد گفت: توانستیم با اعتمادی که به صندوق طی این ۱۶ سال ایجاد شده است منابع جدید را جذب کنیم به طوری که تا سال ۹۴ صندوق فقط به شرکت های فناور و دانش بنیان تسهیلات اعطا می کرد و صدور ضمانت نامه هم بسیار محدود بود و چیزی به عنوان سرمایه گذاری در صندوق نداشتیم ولی هم اکنون ۶۰ درصد درآمد صندوق حاصل ار سرمایه گذاری و ضمانت نامه است و نشان داده است که سرمایه گذاری خیلی اثرگذارتر و کاراتر از تسهیلات است.

خدمات جدید صندوق در توسعه بازار

این عضو هیات علمی دانشگاه و مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری یزد با اعلام اینکه در حوزه سرمایه گذاری و توسعه بازار در کشور پیشرو هستیم، افزود: برای تجاری سازی محصول شرکتها در حوزه مالی بودجه هایی برای تبلیغ، سرمایه در گردش و شرکت در نمایشگاه و رویدادهای فناوری جهان اختصاص می دهیم همچنین حمایت از مشتری های شرکت ها برای خرید محصول فناوری و دانش بنیان ارائه می دهیم که بسیار در توسعه بازار و تجاری سازی مورد استقبال شرکت ها قرار گرفته است.

رشد ادبیات فناوری در کشور

وی با اشاره به اینکه صندوق پژوهش و فناوری استان یزد هم اکنون۱۷۷ سهامدار دارد، افزود: تا کنون از ابتدای تاسیس تا کنون صندوق پژوهش و فناوری استان یزد ۴۰۰۰ فقره تسهیلات با مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد ریال به شرکت های فناور و دانش بنیان و استارت آپ ها ارائه کرده که اکثر این ارقام مربوط به سالهای اخیر است به طوری که سال گذشته ۴۷۶ فقره تسهیلات دادیم و یکی از دلایل آن هم می تواند رشد ادبیات فناوری در کشور باشد که به این واسطه ما در جذب منابع موفق تر بودیم.

سپهر با بیان اینکه یکی از مهمترین خدمات ما سرمایه گذاری خطر پذیر به شکل سبد چند پروژه ای است، افزود: سرمایه گذاری ما در طرح های نوآورانه که آینده مبهمی دارند احتمال شکست را افزایش می دهد به همین دلیل این نوع سرمایه گذاری صندوق، سرمایه گذاری خطر پذیر نام دارد.

وی در توضیح نحوه اجرای سرمایه گذاری خطر پذیر توسط صندوق ابراز داشت: در این نوع سرمایه گذاری، سرمایه گذاری مدت دار بر روی  شرکت دانش بنیان که قابلیت رشد دارد از سوی صندوق پژوهش و فناوری انجام می شود و صندوق در این سرمایه گذاری همراه شرکت خواهد بود به این معنی که پس از سرمایه گذاری صندوق در شرکت ها، خدمات مشاوره و ارزیابی برای آنها خواهیم داشت.

سپهر با بیان اینکه در حال حاضر ۴۰ شرکت دانش بنیان داخل پارک ۶۰ شرکت دانش بنیان خارج از محل پارک علم و فناوری یزد مستقر هستند، گفت: سال ۹۴صرفا ۳۰ شرکت دانش بنیان در یزد وجود داشت و الان بالای ۱۰۵ شرکت دانش بنیان در استان فعالیت می کنند علاوه بر آن شرکت های فناور مستقر در محل پارک ۲۰۰ شرکت بود و الان به ۳۳۰ شرکت افزایش یافته است و این حاصل خدمات پارک علم و فناوری و صندوق پژوهش و فناوری استان است که رغبت را در جوانان ما ایجاد می کند.

صنایع جوار معدنی نیازمند سرمایه گذاری نوآورانه

وی به در اختیار گذاشتن منابع ارزان قیمت بدون پیچیدگی ها و ضوابط سیستم بانکی توسط صندوق پژوهش و فناوری استان یزد اشاره کرد و گفت: استقرار صندوق پژوهش و فناوری در پارک باعث شد شناخت خوبی از شرکت ها داشته باشیم و بسیاری خدمات ما با وضعیت آنها تطابق پیدا کند.

سپهر در پایان با بیان اینکه در حوزه فناوری، یکی از بخش های عقب مانده کشور، صنایع جوار معدنی است، گفت: بیشترین سرمایه گذاری های خطر پذیر صندوق پژوهش و فناوری یزد در حوزه فناوری های جوار معدنی و آی تی انجام شد که می توان گفت بیشترین و موفق ترین پروژه های سرمایه گذاری صندوق پژوهش و فناوری استان یزد را به خود اختصاص داده اند.

منبع: روزنامه صمت

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری انتهاج | اخبار روز و جدیدترین خبرهای ایران | پایگاه خبری انتهاج | آخرین اخبار روز ،سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ایران و جهان