شما اینجا هستید

اخبار » کشت ذرت علوفه ای و حبوبات در خراسان شمالی جایگزین برنج می شود

بجنورد – معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ذرت علوفه، حبوبات، چغندرقند و کینوا به عنوان کشت های جایگزین بجای کشت برنج در استان معرفی شدند.

به گزارش انتهاج، دکترمحمدجواد تشکری، اظهار کرد: در استان خراسان شمالی کشت برنج در بخش مانه از شهرستان مانه و سملقان انجام می شود که این اراضی در مناطق بالادست و پایین دست سد شیرین دره قرار دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه در خراسان شمالی محصول برنج به عنوان کشت دوم در اراضی کشاورزی بخش مانه کشت می شود، افزود: پس از آنکه محصولات گندم و جو برداشت شد، از اواخر خرداد ماه تا اواسط تیر ماه در بخش مانه محصول برنج کشت می شود.

وی خاطر نشان کرد: در خردادماه امسال ۷۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی بخش مانه در شهرستان مانه و سملقان زیربار کشت برنج رفت.

وی در ادامه با اشاره به مصوبه هیات وزیران درباره اجرای طرح ممنوعیت کشت برنج در سطح کشور به استثنای استان های گیلان و مازندران در یک بازه زمانی سه ساله در راستای سازگاری با کم آبی در سطح کشور، تصریح کرد: برای اجرای این طرح وظایف شرکت آب منطقه، جهاد کشاورزی و صمت در سطح استان ها تعریف و تعیین تکلیف شده اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، یادآور شد: در همین راستا، اجرای دو نرخی شدن آب بها برای کشت برنج در دستور کار شرکت آب منطقه ای همچنین اطلاع رسانی، ترویج کشت های جایگزین بجای برنج و عدم حمایت از کشت برنج از وظایف سازمان جهاد کشاورزی تعریف شده اند.

وی ادامه داد: وظایف اشاره شده از اهرم های بازدارنده ای هستند که قبل از اجرای ممنوعیت کامل کشت برنج طی بازه زمانی سه ساله باید انجام شوند.

در خرداد ماه ۹۹ بهای آب برای کشت برنج دو نرخی خواهد شد

وی با اشاره به اینکه در استان در خرداد ماه ۹۹ بهای آب برای کشت برنج دو نرخی خواهد شد، اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی نیز از سال گذشته اطلاع رسانی های لازم برای برنج کاران استان را انجام داده و کشت های جایگزین را به آنان معرفی کرده است.

دکتر تشکری در ادامه گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان به برنج کاران استان کشت ذرت علوفه ای، حبوبات، چغندرقند و کینوا را به عنوان کشت های جایگزین پیشنهاد کرده است که حدود ۷۰ تا ۸۰ از سود کشت برنج را پوشش می دهد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه خراسان شمالی قطب دامپروری کشور است بنابراین کشت ذرت علوفه ای بسیار توجیه دارد.

وی همچنین افزود: با توجه به اینکه ارز دولتی نیز بر واردات حبوبات اختصاص نیافته بنابراین برای پاسخگویی به نیاز بازار، کشت حبوبات نیز دارای توجیه اقتصادی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی درباره کشت کینوا نیز گفت: کینوا محصولی است که دوره رشد کوتاهی دارد با این وجود، درصورتیکه مسئله قیمت توافقی فروش آن حل شود این محصول یکی از جایگزین های بسیار خوب بجای کشت برنج در استان خواهد بود.

دکتر تشکری درباره پیش بینی سطح زیرکشت برنج در خرداد ماه ۹۹ در استان نیز بیان کرد: در بهار ۹۸ به دلیل بارش های زیاد در استان سطح زیر کشت برنج در بخش مانه به ۷۵۰ هکتار رسید، با این وجود، به علت کاهش محسوس بارندگی ها در پاییز و زمستان ۹۸ و در صورت تداوم کاهش بارندگی ها در بهار ۹۹ پیش بینی می شود که سطح زیر کشت برنج در خرداد ماه ۹۹ کاهش پیدا کند.

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری انتهاج | اخبار روز و جدیدترین خبرهای ایران | پایگاه خبری انتهاج | آخرین اخبار روز ،سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ایران و جهان