شما اینجا هستید

اخبار » کاوش‌ها در محوطه تاریخی ریوی خراسان شمالی تا پنج سال آینده تداوم می یابد

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی از ادامه کاوش‌ها و پژوهش‌های باستان‌شناسی بر روی محوطه تاریخی ریوی مانه و سملقان تا پنج سال دیگر خبر داد.

به گزارش انتهاج، علی مستوفیان با بیان اینکه این طرح بین‌المللی از سال ۹۱ آغاز شده ا اظهار داشت: تا کنون هفت فصل کاوش در محوطه تاریخی ریوی با همکاری پژوهشگران آلمانی انجام شده است.

وی افزود: محوطه تاریخی ریوی، واقع در نزدیکی روستای نجف شهرستان مانه و سملقان، یکی از قدیم ترین محوطه هایی است که در کشور شناسایی شده و از نخستین محوطه های ثبت شده در فهرست آثار تاریخی ملی کشور است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی اهمیت محوطه ریوی را در وسعت آن در دوران هخامنشی عنوان کرد و گفت: وسعت آن در دوران هخامنشی به بیش از ۱۱۰ هکتار می رسیده و به نظر می ­رسد یکی از شهرهای مهم آن دوران در شمال شرق کشور بوده است.

مستوفیان ادامه داد: نخستین بقایای تاریخی این شهر در کاوش های سال های ۹۱ تا ۹۳ به دست آمد و سپس  موسسه باستان‌شناسی کشور آلمان با پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور تفاهم‌نامه همکاری مشترک در این مورد منعقد کرد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۷ فصل فعالیت‌های باستان‌شناسی و مرمتی در محوطه تاریخی ریوی انجام شده است، اظهار داشت: ۲ فصل این کاوش ها توسط کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی بود و ۵ فصل آن به‌صورت مشترک با همکاری موسسه باستان‌شناسی آلمان انجام شد.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی با اشاره به نتایج حاصل از این کاوش ها گفت: با پایان فصل هفتم که در آن تمرکز کاوش بر روی ساختمان تالار ستون‌دار، ساختمان خشتی جی (G) و گورستان عصر مفرغ ریوی بود،  سه پروژه مرمتی و ساماندهی نیز در محوطه ریوی طراحی و اجرا شد.

وی اظهار داشت: پروژه ایجاد دیوار حفاظتی در محل تپه ریوی دی (D)، تهیه طرح سایت پلان گردشگری محوطه تاریخی ریوی و ایجاد سقف حفاظتی بر روی آثار معماری کشف‌شده، فعالیت‌هایی بود که همگام با مطالعات باستان‌شناسی در فصل هفتم به انجام رسید.

مستوفیان به برنامه های این معاونت برای ایجاد سایت موزه گردشگری در محوطه تاریخی ریوی اشاره کرد و گفت: این اقدام در جهت رشد صنعت گردشگری استان انجام می شود و فراهم آوردن بستر مناسب برای تعاملات علمی و فرهنگی بین ­المللی، اشتغال‌زایی و ایجاد بستر مناسب به‌منظور فعالیت‌های خدمات‌رسانی گردشگری برای مردم منطقه از مزایای آن خواهدبود.

وی افزود: راه‌اندازی مجدد پایگاه میراث فرهنگی دشت سملقان و ساماندهی آثار تاریخی این دشت از دیگر اهدافی است که با اجرای این طرح به دنبال تحقق آن هستیم که می‌تواند نقش مهمی در توسعه گردشگری، ایجاد اشتغال و بهبود وضعیت اقتصادی منطقه به همراه داشته باشد.

محوطه تاریخی ریوی در تاریخ ۱۳۴۶ با شماره ۷۲۰ در فهرست آثار تاریخی ملی کشور به ثبت رسید و با توجه به اینکه این محوطه بقایای استقراری از یک شهر دوران تاریخی هخامنشی و اشکانی است، مقرر شد تا در آینده نزدیک این شهر تاریخی با حمایت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و همکاری فرمانداری شهرستان مانه و سملقان و موسسه باستان‌شناسی آلمان، به سایت موزه گردشگری تبدیل شود.

مرکز شهرستان مانه و سملقان در ۴۵ کیلومتری غرب بجنورد و در مسیر استان های شمالی به مشهد مقدس واقع است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری انتهاج | اخبار روز و جدیدترین خبرهای ایران | پایگاه خبری انتهاج | آخرین اخبار روز ،سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ایران و جهان