شما اینجا هستید

اخبار » پیاده‌محوری رویکرد مدیریت شهری شهر جهانی/یزد بی‌دفاع‌ترین شهر در برابر بارندگی

به گزارش انتهاج، محسن عباسی هرفته، روز دوشنبه در نشست خبری ستاد مناسب سازی شهری به میزبانی بهزیستی یزد با اشاره به ضرورت دسترس پذیر شدن یزد برای همه اقشار به ویژه معلولان اظهار داشت: تلاش ما اجرای طرح‌های مختلف هم در زمینه پیاده‌راه سازی و هم مناسب سازی معابر شهر جهانی بوده است.
وی عنوان کرد: در چنین شهری، اولویت مدیریت شهری احداث پل زیرگذر و روگذر نیست بلکه تلاش ما سامان دادن به وضعیت معابر و فراهم آوردن شرایطی است که همه عابران حتی معولان جسمی حرکتی، نابینایان، ناشنوایان و … بتوانند به راحتی در سطح شهر تردد کنند.
عباسی هرفته عنوان کرد: یزد از چند سال پیش در حوزه گردشگری پیشرفت‌های جدی و چشمگیری داشته و اغلب گردشگران خارجی نیز و حتی گردشگران داخلی، بعد از دوران بازنشستگی یزد را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می کنند بنابراین شهری که عنوان شهر جهانی را به خود اختصاص داده، باید برای همه اقشار از جمله سالمندان دسترس پذیر باشد.
عضو شورای اسلامی شهر یزد ادامه داد: یکی از تعهدات ما در پروتکل‌های شهر جهانی، دسترس پذیر شدن شهر بوده و موظف هستیم فعالیت‌های عمرانی شهر را به این سمت سوق بدهیم.
وی با بیان اینکه یزد یک شهر جهانی است، افزود: این شهر جهانی امروز نه تنها دسترس پذیری چندان مناسبی ندارد بلکه شهری بی دفاع در برابر بارندگی است.
وی عنوان کرد: مدیریت شهری یزد در دهه‌های گذشته نه تنها زیرساختی برای روان آب‌ها ایجاد نکرده بلکه زیرساختهای تاریخی موجود را نیز ساماندهی نکرده بود و اگر مسیل یزد دوباره کند و کاو و حفاری نشده بود، امروز نام مسیل یزد را فقط در کتاب‌های تاریخی داشتیم.
عباسی هرفته در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر اینکه شهری که با یک بارندگی، تردد در آن غیرممکن می‌شود چگونه شعار مناسب سازی و پیاده محوری سر می‌دهد، گفت: ما در آغاز یک راه طولانی هستیم و باید توجه داشت که شهر ما بدون نقشه‌های اجرایی شکل گرفته بنابراین چشم اندازهای در نظر گرفته شده، یک شبه محقق نمی شود.
وی تاکید کرد: ما خوشحالیم که امروز صحبت از موضوعاتی می شود که قبلا اصلا شنیده نمی شد و باید توجه داشت که شهر یزد توسط شهرداران شکل نگرفته بلکه توسط زمین داران بزرگ شکل گرفته بنابراین وجود برخی مشکلات در آن طبیعی است اما در تلاش برای رفع این مشکلات هستیم.
عباسی هرفته اظهار داشت: ما می پذیریم که شهر یزد امروز پیاده محور نیست یا در مقابل روان آب‌ها بی دفاع است اما بحث ما این است که مدیریت شهری با اراده قوی و هم‌افزا در صدد رفع این نواقص بزرگ برآمده و گواه این مدعا نیز اجرای طرح هفت خوان است.

نهضت ملی مناسب سازی در یزد ایجاد می‌شود

رئیس ستاد مناسب سازی شهری یزد گفت: به دنبال ایجاد نهضت ملی مناسب سازی شهری در شهر جهانی یزد به عنوان پایلوت شهر دسترس پذیر هستیم.
سپنتا نیکنام روز دوشنبه در نشست خبری آنلاین ستاد مناسب سازی یزد که به میزبانی بهزیستی برگزار شد، اظهار داشت: تلاش ما فراهم کردن زیستی بهتر در شهر جهانی یزد است و در این راستا پروژه هفت خوان به عنوان یکی از برنامه‌های طرح پایلوت شهر دسترس پذیر اجرا می شود.
وی عنوان کرد: فعالیت‌های اصلی مناسب سازی در یزد از سال ۹۶ آغاز شد و اولین برنامه‌ای که در این راستا اجرا شد، مناسب سازی یک پارک در هر منطقه از شهرداری یزد بود.
نیکنام با تاکید بر اینکه معتقدیم مناسب سازی باید از یک اتفاق به یک جریان تبدیل شود، افزود: مناسب سازی بدون بودجه امکان پذیر نبود بنابراین برای اولین بار یک ردیف اختصاصی بودجه برای مناسب سازی شورای شهر به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد.
عضو شورای شهر یزد با اشاره به اهمیت ناوگان حمل و نقل عمومی در امر مناسب سازی عنوان کرد: در این راستا تمام اتوبوس‌های شهری که امکان مناسب سازی داشتند، دارای رمپ شدند و خرید اتوبوس‌های جدید نیز به شرط امکان مناسب سازی انجام شد.
وی یادآور شد: در این راستا اغلب مراکز مهم گردشگری شهر یزد در سال گذشته با همت و همدلی مسئولان در بهزیستی، فرمانداری، شهرداری، شورای شهر و … مناسب سازی شد و در همین راستا، اولین جشنواره گردشگری معلولان نیز سال گذشته با حضور ۶۰ معلول انجام شد.
نیکنام به تشریح برنامه های اجرا شده در حوزه مناسب سازی شهری پرداخت و افزود: ما در یزد به دنبال یک نهضت ملی برای امر مناسب سازی هستیم و در همین راستا نیز یزد به عنوان اولین شهر پایلوت دسترس پذیر انتخاب شد که این امر نشان از آن دارد که جهش یزد در امر مناسب سازی با دیگر نقاط کشور قابل مقایسه نیست.
وی با اشاره به اینکه پروژه هفت خوان مناسب سازی نیز در همین راستا شکل گرفت، عنوان کرد: در قالب این طرح، ۱۰ کیلومتر مسیر رفت و برگشت از میدان همافر تا مسجد جامع یزد مناسب سازی می شود.
نیکنام اظهار داشت: در قالب این طرح در هر منطقه از شهرداری یزد، یک کلنگ زنی مناسب سازی خواهیم داشت تا مقوله مناسب سازی را از حرف به عمل تبدیل کنیم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری انتهاج | اخبار روز و جدیدترین خبرهای ایران | پایگاه خبری انتهاج | آخرین اخبار روز ،سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ایران و جهان