شما اینجا هستید

اخبار » مالیات من

یزد؛ یادداشت- اگر در سال‌های گذشته به ادارات امور مالیاتی مراجعه کرده باشید، شاید عباراتی مثل «طرح جامع مالیاتی»، «اِریس»، «ای تَکس» و جدیدتر از همه «سَنیم» را شنیده باشید. همه این واژه‌ها و تغییرات مربوط به اصلاحاتی است که در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در نظام مالیاتی کشور در حال انجام بود. این اصلاح ساختار جهت کاهش وابستگی اقتصاد کشور به نفت و تبدیل‌شدنِ مالیات به عنوان مهم‌ترین منبع درآمدی، از سال ۱۳۸۱ شروع شد و در گام اول، از فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات و سامانه‌های الکترونیکی بهره گرفته‌شد تا نظام مالیاتی، به سمت یک نظام مالیاتی الکترونیکی (e.tax) حرکت کند.

هدف طراحی یک نظام مالیاتی، تأمین هزینه‌های عمومی و سیاست‌گذاری‌های کلان کشور و به‌ویژه سیاست‌های اقتصادی، به بهترین نحو و کارآمدترین روش ممکن با نگاهی عادلانه‌محور است. چنین نظامی نقش مهمی در رشد اقتصادی کشور و تضمین دست‌یابی به عدالت اجتماعی ایفاء می‌کند، چرا که می‌تواند به طور هم‌زمان بر رفتار شهروندان با نقش‌های کارمند و کارگر، کارآفرین، سرمایه‌گذار، مصرف‌کننده و مؤدی مالیاتی تأثیرگذار باشد.

محیط پیرامونی امروز در تمام دنیا و کشور ما، به سرعت در حال تغییر است، چالش این پیچیدگی‌های تغییر با استفاده از فن‌آوری اطلاعات و الکترونیکی‌شدن فرایندها قابل پاسخگویی است. الکترونیکی‌شدن فرایند مالیات‌ستانی منجر به افزایش رضایت مؤدیان، کاهش هزینه‌های تمکین، حمایت از کسب‌وکارهای قانونی و ایجاد فضای رقابتی عادلانه می‌گردد و مهم‌ترین چشم‌انداز طرح جامع مالیاتی، دست‌یابی به این اهداف بوده‌است.

سراسر جهان، از فن‌آوری‌های هوشمند و دیجیتالی‌شدن استقبال می‌کنند. اما باید توجه نمود که امروزه الکترونیکی‌شدن، متفاوت با دهه‌های گذشته است و دیگر قرارگرفتن e در ابتدای نظام‌ها و فرایندها نظیر دولت الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی و مالیات الکترونیکی، پاسخگوی نیازهای محیط امروزی نیست. «هوشمندسازی» پاسخی است به شتاب تغییرات دنیای امروز. در کشور ما سازمان‌های هوشمند و سامانه‌های هوشمند نهادها، به‌طور فزاینده، در حال پیاده‌سازی، گسترش و کاربرد بیشتر و بهینه‌تر است. نظام مالیاتی کشور نیز، این نیاز را درک کرده و گام دوم اصلاح را آغاز نموده‌است: «نظام مالیاتی هوشمند یا i.tax». مالیات‌ستانی هوشمند، راه‌حلی برای غلبه بر چالش‌های آنی و آتی این محیط پرتغییر است، نظامی هوشمند در فرایندهای مالیات‌ستانی که بتواند اهداف خرد و کلان، داخلی و بین‌المللی ما را بر مبنای نیازها و توان داخلی‌مان فراهم آورد.

محور‌ی‌ترین بخش در طراحی نظام مالیات هوشمند، «مؤدی» است و مهم‌ترین مؤلفه آن، از بین بردن شکاف ارتباطی بین سازمان امور مالیاتی و مؤدیان است. این نزدیکی فعالان اقتصادی با سازمان امور مالیاتی کشور، وصول مالیاتی عادلانه و منصفانه، در کاراترین روش را به ارمغان خواهدآورد و با بهبود فرایندهای ارائه خدمت در سازمان امور مالیاتی، رضایت مؤدیان و بهبود فضای کسب‌وکار کشور محقق خواهدشد.

دست‌یابی به چنین چشم‌اندازهایی در نظام مالیاتی هوشمند، نیازمند شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی و دست‌یابی به ریزداده‌های اقتصادی است و می‌توان یکی از مهم‌ترین اقدامات در این زمینه، تصویب قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان در سال ۱۳۹۸ و عزم سازمان امور مالیاتی در پیاده‌سازی آن است که به دلیل مسائلی نظیر آماده‌نبودن بستر اجرایی و هم‌چنین بروز بحران کرونا، اجرای کامل آن به تأخیر افتاده است. با اجرای کامل این قانون توسط سازمان امور مالیاتی با همکاری بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن، تجارت و وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، دست‌یابی به ریزداده‌هایی فراهم می‌گردد که نه‌تنها در تصمیم‌های اقتصادی، بلکه در تصمیم‌های حوزه اجتماعی، فرهنگی، بهداشت و درمان نیز می‌توان از آن بهره گرفت.

محسن حجازی دکتری مدیریت دانشگاه تهران

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری انتهاج | اخبار روز و جدیدترین خبرهای ایران | پایگاه خبری انتهاج | آخرین اخبار روز ،سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ایران و جهان