شما اینجا هستید

اخبار » ضرورت توجه به چالش های زیست محیطی و اجتماعی ناشی از معدن آلومینای جاجرم

به گزارش انتهاج ؛ علیرضا ایزدی با اشاره به اهمیت و توسعه معادن اظهار کرد: پیش از توسعه معادن باید در راستای کاهش مخاطرات معدنی به فکر توسعه زیرساخت های این حوزه بود که در این خصوص نیز نامه ای خطاب به ریاست جمهوری نوشته شده است.

وی با بیان اینکه آلومینای جاجرم به عنوان صنعتی ملی در منطقه ای بس محروم فعالیت می کند، افزود: زمانی که صنعت بزرگی در منطقه ای فعال شود به طور حتم مخاطرات خاص خود از جمله زیست محیطی، اجتماعی، فرهنگی و … را نیز به همراه دارد.

ایزدی تصریح کرد: علاوه بر توسعه زیرساخت های معدنی، توجه به چالش های زیست محیطی و اجتماعی ناشی از معادن از جمله معدن آلومینای جاجرم از ضروریات است.

ایزدی اظهار کرد: ریاست جمهوری از سرپرست وزارتخانه صمت خواستار برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری مناسب‌تر و تدوین برنامه ای یکدست و روشن در زمینه فعالیت‌های معادن کشور شده است.

وی با بیان اینکه با این درخواست، کشورمان به جمع کشورهای تأثیرگذار در حوزه معادن خواهد رسید، افزود: این در حالیست که با افزودن شمش آلومینیوم به صنعت آلومینای جاجرم، کوه‌ها و تپه‌های این شهرستان به دره‌های عمیق چند ده متری و در برخی موارد به گفته کارشناسان صد متری تبدیل شده است.

ایزدی تصریح کرد: توسعه صنعت با تقویت و توسعه زیرساخت ها محقق می شود در غیر این صورت نتیجه ای جز فاجعه نخواهد داشت.

نماینده استان خراسان شمالی در شورای عالی استان ها گفت: تهدید منابع آب زیر زمینی منطقه، در خطر قرار گرفتن حیات وحش، نابودی جاذبه های گردشگری پس از معدن کاری، نابودی پوشش گیاهی و درختان در منطقه معدنی، چالش سد باطله و عوارض آلایندگی ناشی از آن و مشکلات بیماری های مرتبط با این صنعت از جمله چالش های زیست محیطی و اجتماعی ناشی از معدن آلومینای جاجرم است.

ایزدی همچنین از ریاست جمهور خواستار شد تا در کنار دستورات بهره گیری مناسب از معادن آلومینای جاجرم، چالش های ناشی از این امر را نیز متذکر شود تا ظلم و جفایی در حق مردم منطقه جاجرم نشود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری انتهاج | اخبار روز و جدیدترین خبرهای ایران | پایگاه خبری انتهاج | آخرین اخبار روز ،سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ایران و جهان