شما اینجا هستید

اخبار » سئول برای مراقبت از روابط دو کشور با تهران همکاری خواهد کرد.

پکن – یک مقام وزارت امور خارجه کره جنوبی گفت: ایران از تصمیم کشورش برای اعزام نیرو به تنگه هرمز ابراز نگرانی کرده در همین راستا سئول برای مراقبت از روابط دو کشور از نزدیک با تهران همکاری خواهد کرد.

به گزارش انتهاج از یونهاپ، کره جنوبی ابتدای هفته جاری اعلام کرد، قصد دارد عملیات مقابله با دزدان دریایی که در حال حاضر در سواحل آفریقا و خلیج عدن در حال اجرا است، را برای کمک به امنیت نفتکش‌ها در منطقه، به اطراف تنگه هرمز گسترش دهد.

این تصمیم پس از آن صورت گرفت که آمریکا متحدان خود را به پیوستن به ائتلافش برای تامین امنیت تنگه هرمز دعوت کرد اما کره جنوبی گفت که واحد ضد دزدان دریایی خود را بدون عضویت در ائتلاف به رهبری آمریکا به طور مستقل به منطقه می فرستد.

ایران در واقع مخالف حضور نیروهای خارجی در منطقه است

یک مقام وزارت خارجه کره جنوبی به خبرنگاران گفت: ایران در واقع مخالف حضور نیروهای خارجی در منطقه است و از ابتدا نسبت به اعزام نیرو از کره جنوبی به تنگه هرمز ابراز نگرانی کرده است.

وی افزود: سئول برای مراقبت از روابط دو کشور از نزدیک با تهران همکاری خواهد کرد او گفت که طرف ایرانی به همین روش پاسخ داده است.

این مقام مسئول در پاسخ به سؤالی درباره تاثیرات منفی احتمالی این اقدام بر روابط دوجانبه با تهران گفت: دولت هنگام تصمیم گیری، اولویت منافع ملی و ایمنی شهروندان کره جنوبی را در نظر خواهد گرفت.

وی اظهار کرد: ما منافع ملی خود را داریم ما باید از مردم خود محافظت کنیم و ایمنی کشتی ها را تضمین کنیم، ایران جایگاه خاص خود را دارد و ما این تصمیم را با توجه به منافع ملی خود گرفته ایم.

با این حال اگر چه کره جنوبی ادعا می کند که مستقل از ائتلاف آمریکایی، به منطقه نیرو اعزام می کند اما سخنگوی وزارت امور خارجه کره جنوبی گفت که آمریکا از این اقدام سئول استقبال کرده است.

وی یادآور شد: این تصمیم نمایشی از قدرت اتحاد ایالات متحده و کره جنوبی و تعهد ما برای همکاری در مورد نگرانی های امنیتی جهانی است.

انتقاد سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتی به تحریف نام خلیج فارس از سوی وزارت دفاع کره‌جنوبی و اعزام نیرو توسط سئول به منطقه

از سوی دیگر سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتی به تحریف نام خلیج فارس از سوی وزارت دفاع کره‌جنوبی و اعزام نیرو توسط سئول به منطقه انتقاد کرد و گفت: اگر وزارت دفاع کره‌جنوبی حتی نام تاریخی ⁧خلیج فارس ⁩را هم نمی‌داند، با کدام دانش و توجیه می‌خواهد نیروی نظامی به این منطقه اعزام کند!؟

وی تصریح کرد: احترام متقابل و پذیرش واقعیات اساس روابط ملت‌های متمدن است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حضور نظامی کره جنوبی در خلیج فارس گفت: دولت کره جنوبی به ما اعلام کرد که می‌خواهد بخشی از ناوگان نظامی‌اش که در منطقه عدن است، به منطقه بیاورد که خارج از ائتلاف آمریکا است. ما اعلام کردیم این اقدام برای ما غیرقابل قبول بوده و همسویی با ماجراجویی آمریکا است و شایسته روابط دیرینه، قدیمی و دوستانه ما با کره جنوبی نیست.

وی خاطرنشان کرد: پیوندهای زیادی با کره جنوبی وجود دارد، ولی این اقدام کره جنوبی سازنده نیست اقداماتی در سطح دیپلماتیک شروع کردیم، اگر نهایی و عملی شود، تصمیمات مقتضی را می‌گیریم.

 

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری انتهاج | اخبار روز و جدیدترین خبرهای ایران | پایگاه خبری انتهاج | آخرین اخبار روز ،سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ایران و جهان