شما اینجا هستید

اخبار » جمع آوری لاشه ۸۰۰ پرنده مهاجر از خلیج گرگان

گرگان – مدیرکل محیط زیست گلستان تلفات مشکوک صدها قطعه پرنده آبزی و کنار آبزی در سواحل شرقی خلیج گرگان در کرانه های آبی بندرترکمن را تایید کرد و گفت: در ۴۸ ساعت گذشته لاشه ۸۰۰ قطعه انواع پرنده مهاجر از این منطقه جمع‌آوری شد.

به گزارش انتهاج، محمد رضا کنعانی با تایید مرگ مشکوک تعدادی از پرندگان مهاجر زمستان گذران در سواحل بندرترکمن اظهار کرد: از روز گذشته و با مشاهده لاشه این پرندگان، برای شناسایی علت مرگ و امحا لاشه، گروهی از نیروهای دامپزشکی و یگان حفاظت محیط زیست به منطقه اعزام شدند که همزمان کار نمونه برداری از آنها برای جلوگیری از سرایت به سایر پرندگان در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: تا قبل از مشخص شدن نتیجه نمونه گیری نمی توان اظهارنظری در مورد علت مرگ این پرندگان داشت و نمونه برداری و بیان علت مرگ نیز در حیطه وظیفه دامپزشکی است.

برای تامین سلامت شهروندان، شکار پرندگان برای تمام شکارچیان دارای پروانه ممنوع است

وی خاطر نشان کرد: برای تامین سلامت شهروندان، شکار پرندگان برای تمام شکارچیان دارای پروانه ممنوع است و در صورت مشاهده با آنها برخورد می شود.

اردک سرسبز و سرحنایی ، اردک تاج‌دار ، مرگوس‌ها ، غاز خاکستری و پیشانی سفید و قوها و پلیکان‌ها مهم ترین گونه از پرندگان مهاجر در خلیج گرگان محسوب می شوند.

همچنین اردک تاجدار، باکلان کوچک، اردک سرسفید، مرگوس بزرگ، سنقر تالابی، زنبور خوار، سنقر خاکستری، دلیجه، سنگ چشم، طاووسک، غاز پازرد، عروس غاز، گیلانشاه، قار، پرلا، کاکایی، پرستوی دریایی، بحری، پیغوی کوچک و چرخ‌ریسک دم‌دراز نیز پرندگان بومی این منطقه هستند که در صورت شیوع بیماری که یکی از گمانه زنی های محلی است، در معرض خطر قرار گرفته اند.

با وجود یکپارچگی پهنه آبی خلیج گرگان بعنوان بخشی از پناهگاه حیات وحش میانکاله از همان ابتدای این حادثه پیش بینی ها حاکی از آن بود که این حادثه در دیگر نقاط خلیج گرگان از جمله در حوزه استحفاظی گلستان نیز مشاهده شود.

مرگ مشکوک صدها قطعه پرنده مهاجر و بومی آبزی و کنارآبزی در سواحل بندرترکمن و اطراف آن واقع در سرحدات شرقی پناهگاه حیات وحش میانکاله از شامگاه یکشنبه توسط مردم گزارش و از صبح دوشنبه گروه‌های دامپزشکی و محیط زیست برای جمع آوری، نمونه گیری و امحا لاشه ها وارد عمل شدند.

بیش از ۹۰ درصد گونه های تلف شده را چنگر معمولی و یا پرلا تشکیل داده و سایر گونه ها نظیر فلامینگو، کشیم بزرگ، کشیم گردن سیاه، باکلان، کاکایی، اردک ارده‌ای و اردک سر حنایی نیز در این تلفات مشاهده می شود.

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری انتهاج | اخبار روز و جدیدترین خبرهای ایران | پایگاه خبری انتهاج | آخرین اخبار روز ،سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ایران و جهان