شما اینجا هستید

اخبار » شناسایی و جمع آوری پمپ های غیر مجاز آب در خراسان شمالی

بجنورد – به گزارش انتهاج به نقل از ایرنا، وحید واسطه روز یکشنبه  اظهار داشت: پمپ های غیر مجاز آب شناسایی شده باید به تدریج جمع آوری شود و امسال مقرر است ۲۵۳ دستگاه از این تجهیزات غیرمجاز برچیده شود.

وی گفت: این پمپ‌ها به صورت غیرمجاز از آب‌های سطحی برداشت می‌کنند که بیشترین موتور تلمبه‌های غیرمجاز به کار گرفته شده در شهرستان‌های مانه و سملقان و بجنورد است.

واسطه با بیان اینکه سه هزار و ۷۵۱ حلقه چاه غیرمجاز در استان وجود دارد، گفت: امسال ۳۰۰ حلقه از این چاه‌ها مسدود و مسلوب المنفعه می‌شود.

وی تصریح کرد: بر اساس گزارش‌ها و پایش های انجام شده، بیشترین چاه‌های غیرمجاز و برداشت غیرقانونی از آب‌های زیرزمینی در دشت‌های شیروان، اسفراین و بجنورد صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: با وجود بارندگی‌های مناسب و چشمگیر امسال، هیچ دشتی از ممنوعه بودن خارج نشده و همچنان ۸ دشت استان ممنوعه و یا ممنوعه بحرانی است.

دشت‌های ممنوعه بحرانی استان

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی با بیان اینکه چهار دشت از ۱۱ دشت استان ممنوعه بحرانی است، خاطرنشان کرد: دشت‌های ممنوعه بحرانی استان شامل دشت‌های شیروان، اسفراین، جاجرم و صفی آباد است.

وی تصریح کرد: هنوز زود است که درباره ورود به دوران ترسالی صحبت کنیم و این بارندگی‌ها، ناشی از تغییر اقلیم است و نمی‌تواند جبران کمبودهای سالهای گذشته را بکند بنابراین کشاورزان باید همچنان مصرف خود را مدیریت کنند.

وی گفت: تمام چاه‌های کشاورزی استان به شمارشگر هوشمند مجهز هستند و آب مجاز هم بر اساس پروانه صادر شده، قابل برداشت است.

واسطه اظهار داشت: برخی از کشاورزان متأسفانه علی رغم آگاهی از میزان آب پروانه بهره برداری خود، برنامه ریزی مناسبی برای نوع آبیاری و استفاده از آب ندارند به گونه‌ای که بعضاً در کشت بهاره، میزان مجاز آب قابل برداشت آنان، تمام می‌شود و سهمی برای کشت پاییزه نمی‌ماند.

وی اظهار داشت: متأسفانه بیشتر اراضی آبی استان به سمت دو کِشته بودن سوق پیدا کرده‌اند و این در حالی است که حجم آب پروانه‌ها، کفاف دو کشت را نمی‌دهد.

وی گفت: کشاورزان باید به کشت محصول کم آب طلب سوق یابند و نباید همان محصولی که در دشت‌های آزاد کشت می‌شود در دشت‌های ممنوعه نیز کِشت شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: دشت‌های استان سالانه ۷۷ میلیون مترمکعب آب از دست می‌دهند.

کسری مخزن آب زیر زمینی دشت های استان

وی با تاکید بر اینکه دشت‌های استان به شدت با کسری مخزن آب زیر زمینی رو به رو هستند اظهار داشت: دشت‌های استان در دو دهه گذشته با کسری ۲ میلیارد مترمکعبی آب روبه رو شده‌اند که البته نیمی از کسری مخازن دشت‌های استان مربوط به دشت اسفراین بوده است.

واسطه تصریح کرد: در دهه‌های گذشته به طور متوسط سطح منابع آب زیرزمینی استان حدود ۱۸ متر کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه ۱.۳ درصد از کسری مخازن سفره‌های آب زیرزمینی کشور مربوط به این استان است، گفت: پر کردن چاه‌های غیرمجاز در دستور کار است و برای پر کردن این چاه‌ها با کمبود اعتبار روبه رو هستیم و علاوه بر آن در برخی موارد تنش‌های اجتماعی هم، مانع انجام کار می‌شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی با اشاره به اضافه برداشت آب از ظرفیت آبخوان‌ها خاطرنشان کرد: سالانه حدود ۴۶۰ میلیون مترمکعب آب وارد سفره‌های آب زیرزمینی استان می‌شود اما ۵۴۰ میلیون مترمکعب از این منابع برداشت می‌شود.

به گزارش ایرنا، با وجود بارندگی‌های مناسب بهار امسال، مسئولان و کارشناسان اعلام کرده‌اند که این میزان بارش‌ها، جبران کسری مخازن زیر زمینی را نکرده و کشاورزان همچنان باید مصرف آب را مدیریت کنند.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد.

بیشتر بخوانید:

تنش آبی در ۱۳۱ روستای خراسان شمالی

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری انتهاج | اخبار روز و جدیدترین خبرهای ایران | پایگاه خبری انتهاج | آخرین اخبار روز ،سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ایران و جهان