۶۰ درصد فارغ التحصیلان جذب بازار کار می شوند

به گزارش انتهاج به نقل از ايرنا غلامحسين رحيمي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در حاشيه اختتاميه نمايشگاه منطقه اي توانمندي هاي بانوان در زمينه مد، لباس و صنايع دستي بجنورد مركز خراسان شمالي اظهار داشت: هم اكنون چهار ميليون نفر دانشجوي دختر و پسر در دانشگاه ها مشغول به تحصيل هستند.
وي با بيان اينكه دانشگاه هاي كشور بايد به سمتي بروند كه مولفه هاي اشتغال پذيري دانش آموخته ها را فراهم كنند گفت: برگزاري چنين نمايشگاهايي براي ترغيب و تشويق دانشجويان بسيار مناسب است.
مشاور معاون آموزشي وزيرعلوم، تحقيقات و فناوري گفت: دانشگاه ها وظيفه ايجاد شغل براي دانشجوها ندارند اما بايد دانشجويان را به گونه اي تربيت كنند كه پس از پايان تحصيل، بتوانند از مهارت و توانايي خود استفاده كرده و وارد بازار كار شوند.
وي افزود: دانشجويان نبايد از بازار و كار بترسند بلكه بايد شغل آفرين نيز باشند.
وي بر تشكيل مراكز كار، مراكز رشد و راه اندازي شركت هاي دانش بنيان دانشگاهي تاكيد كرد و گفت: در ارتباط دانشگاه با بازار كار، آينده بسيار خوبي خواهيم داشت.
رحيمي با بيان اينكه يكهزار و 380 مركز كارآفريني در دانشگاه ها فعاليت مي كنند، افزود: 18 سال است كه دانشگاه ها به سمت و سوي كارآفريني حركت كردند اما برخي از دانشگاه ها همچنان بر جنبه آموزش بدون مهارت به علت وجود منافع خود تاكيد دارند.
وي از برگزار كننده هاي نمايشگاه مد، لباس و صنايع دستي در استان قدرداني كرد و گفت: چنين برنامه هايي موجب به حركت درآمدن دانشجويان در زمينه اشتغال، كار و ورود به بازار مي شود.
وي گفت: هم اكنون به ازاي هر 100 هزار نفر جمعيت چهار هزار و 800 دانشجو در سطح مراكز آموزش عالي تحصيل مي كنند كه برابر استاندارد جهاني است.
مشاور معاون آموزشي وزير علوم، تحقيقات و فناوري افزود: شاخص استاندارد كشور هاي صنعتي و پيشرفته در تعداد دانشجو حدود پنج هزار در 100 هزار نفر جمعيت است.
وي اظهار داشت: تا چهار سال آينده نبايد تعداد دانشجوها را افرايش دهيم، با شرايط فعلي كشور ظرفيت دانشجوها تكميل است و بيش از اين كشش جذب در بازار كار وجود ندارد.