«کاغذسازی» و «داروسازی» در صنعت موثر در جهش تولید در خراسان شمالی

بجنورد- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: راه‌اندازی دو کارخانه کاغذسازی و داروسازی در استان طی سال ۹۹ از مهم‌ترین اقدامات صنعت در جهش تولید و اقتصاد مقاومتی این استان است.

به گزارش انتهاج، رضا فیروزه با اشاره به صدور 235 مورد جواز تاسیس مراکز تولیدی و صنعت در استان افزود: این مراکز بالغ‌بر ۲ هزار ۱۷۳ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری را در نظر داشت.

وی  یکی از پروژه‌های بزرگ تولیدی در استان، پروژه کارخانه کاغذسازی فاروج عنوان کرد و ادامه داد: دستگاه گرانول این کارخانه آماده‌شده اما به دلیل شیوع کرونا در کشورهای جهان، واردات برخی قطعات آن با ۲ ماه تعویق انجام می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی این کارخانه را یکی از ۲ پروژه بزرگ تولیدی در استان طی سال جاری جهت تحقق جهش تولید دانست.

فیروزه از بهره برداری این کارخانه در دهه فجر با سرمایه‌گذاری ۲۴۶ میلیارد تومان خبر داد و بیان کرد: این کارخانه اکنون در مرحله ثبت سفارش سوله‌های کارخانه است.

وی با اشاره به تولید 60 هزار تنی کاغذ در داخل کشور، ادامه داد: با توجه به اینکه مصرف کاغذ در کشور را بالغ‌بر ۴۰۰ هزار تن است و باقی نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود که با بهره‌برداری از این کارخانه می‌تواند بخشی از مصرف کشور را تأمین کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی پروژه تولید داوری والزارتان و همچنین مواد اولیه استامینوفن در استان را از دیگر اولویت‌های استان بیان کرد و ادامه داد: این دارو دومین اولویت کشور در میان ۱۵۸ داروی کشور است که اکنون در کشور سالانه ۲ هزار تن تولید می‌شود و این کارخانه در صورت احداث در خراسان شمالی بالغ‌بر ۸ هزار تن این دارو را تولید می‌کند.

فیروزه از اعطای ۱۰ میلیارد تومان سرمایه اولیه از طریق تسهیلات و تأمین زمین احداث این کارخانه و ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ریالی و ۵۰ میلیون یورو تسهیلات ارزی برای فاز دوم خبر داد.

وی در انتها گفت: در صورت مساعدت استانداری و بخش‌های مختلف با راه‌اندازی این کارخانه بیش از ۵۱۰ شغل در استان برای سال ۹۹ ایجاد می‌شود.