شما اینجا هستید

اخبار » آشنایی با مزایا و معایب تکنولوژی فتوولتاییک

انتهاج یزد- یادداشت: سیستم های فتوولتاییک از تعدادی صفحه خورشیدی تشکیل شده اند که از ترکیب علوم برق و مکانیک برای طراحی عملکرد آن استفاده شده است. زمانی از این سیستم بهره می گیرند که قصد تولید برق از طریق انرژی خورشیدی را داشته باشیم.

در صورتی که از سیستم های فتوولتاییک برای تامین برق آن ها بهره گرفته شود، جایی برای نگرانی از هدررفت برق نخواهد ماند.توجه داشته باشید که صفحات خورشیدی تنها جزء کوچکی از سیستم های فتوولتاییک محسوب می شوند.

از سیستم های فتوولتاییک در نیروگاه های وسیع و بزرگ استفاده می کنند علت آن نیز تا حد زیادی صرفه جویی در مصرف برق است.

در ادامه به برخی مزایا و معایب این سیستم ها اشاره می شود.

 مزایای سیستم های فتوولتاییک:

** دوام:

تکنولوژی بکار رفته در ساخت مدولهای فتوولتاییک از مصالح بادوامی است. در گذشته دوام سیستم ها را حدود ۱۰ سال در نظر می گرفتند. اما با پیشرفتهای انجام شده،متوسط عمر مفید این سیستمها به ۲۵ سال رسیده است.

 ** هزینه های پایین حفظ و نگهداری:

در سیستم منابع تجدیدناپذیر، هزینه های حمل و نقل مواد و نیروی کار بسیار بالا است. اما درسیستم های فتوولتاییک چنین هزینه هایی در چرخه تولید وجود ندارد. زیرا سیستم به بازرسی های دوره ای و نگهداری های گهگاهی با هزینه اندک نیاز دارد.

 ** عدم نیاز به مواد سوختی:

در سیستم های فتوولتاییک نیازی به منابع سوختی فسیلی و … نمی باشد. بنابراین مضرات زیست محیطی ناشی از این منابع و هزینه های حمل و نقل و انبارداری آنها حذف می شود.

 ** کاهش آلودگی صوتی:

سیستمهای فتوولتاییک بدون حرکت و کاملا بی صدا بوده و آلودگی صوتی ندارد.

 ** قابلیت راه اندازی سیستم های فتوولتاییک در ظرفیت های گوناگون:

با توجه به مدولهای پیش ساخته در این سیستمها می توان الکتریسیته را در مقیاسهای مختلف تولید کرد.چنانچه با سیستمهای فتوولتاییک می توان از چند میلی وات تا چندین مگاوات انرژی بدست آورد.اگر این سیستم را بصورت مدولهای کوچک و منفرد استفاده کنیم،برای نیازهای بسیارناچیز و اگر در مزرعه ای مجموعه ای از آرایشهای گسترده فتوولتاییک را بکار بریم، نیروگاهی عظیم را ایجاد کرده ایم.

**عدم وابستگی به شبکه برق شهری:

در مواقعی که انتقال برق شهری امکانپذیر نباشد،می توان از این سیستم ها بهره گیری کرد.زیرا بصورت مستقل الکتریسیته تولید کرده و نیازی به نگهداری فراوان ندارند.پس در مناطق دورافتاده و صعب العبور،استفاده از این سیستمها گزینه مناسبی خواهد بود.

 

در ادامه می خواهیم به برخی معایب تکنولوژی فتوولتاییک نیز اشاره کنیم:

**هزینه های راه اندازی

مهمترین ایرادی که به این سیستمها وارد است، هزینه های بالای نصب و راه اندازی آنهاست در حالی که با نگاه کارشناسانه و دقیق، این سیستمها در درازمدت بصرفه خواهند بود.

** وابستگی به شدت تابش خورشید

باتوجه به نیاز این سیستم ها به نور خورشید، تغییرات جوی بر مقدار انرژی تولید شده در این سیستمها موثر است پس لازم است که این موضوع را در طراحی سیستمها مورد توجه قرار دهیم.

** نیاز به ذخیره سازی انرژی

در بیشتر مواقع لازم است از باتری هایی به منظور ذخیره انرژی استفاده شود که این موضوع سبب افزایش هزینه ها می شود.

**عدم آشنایی مردم با سیستم خورشیدی

با توجه به نو بودن کاربرد تکنولوژی فتوولتاییک در ساختمان، تنها بخشی از مردم با امکانات و ارزشهای آن آشنا هستند و این موضوع در توسعه بازار آن تاثیر منفی دارد.

 

 نویسنده: محمد میرشمس؛ مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان یزد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری انتهاج | اخبار روز و جدیدترین خبرهای ایران | پایگاه خبری انتهاج | آخرین اخبار روز ،سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ایران و جهان