شما اینجا هستید

اخبار » از قیمت بالا تا تنوع کم در یازدهمین نمایشگاه کتاب خراسان شمالی

بجنورد-امسال یازدهمین نمایشگاه سراسری کتاب خراسان شمالی در حالی برگزار شد که به رغم بازدیدهای چشمگیر شهروندان، قیمت بالای کاغذ موجب کاهش قدرت خرید از این نمایشگاه شد.

به گزارش انتهاج، یازدهمین نمایشگاه کتاب خراسان شمالی روز گذشته با حضور ۲۵۱ ناشر کشوری و استانی به پایان رسید، نمایشگاهی که علاوه بر اثرات فرهنگی که برجای خواهد گذاشت، انتظار می رفت اکثر مردم از آن دست پر برگردند اما قیمت بالای کتاب باعث شد تا آن ها با دقایق و ساعاتی قدم زدن در نمایشگاه از بلبشوی شبکه‌های اجتماعی فارغ شده و کتابی تورق‌ کنند.

نمایشگاه کتاب فرصتی برای پیوند مولفان، ناشران و مخاطبان کتاب محسوب می‌شود پس چه بهتر که زمینه این پیوند به خوبی فراهم شود.هر همایش، برنامه و نمایشگاهی بی عیب و نقص نیست، کاستی هایی نیز دارد امسال هم برخی ناشران و بازدیدکنندگان به نوعی رضایت و نارضایتی خود را از نمایشگاه کتاب خراسان شمالی اعلام کردند این بدان معناست که مسئولان، نمایشگاه امسال را آسیب شناسی کنند تا دوره های بعدی نمایشگاه با بالاترین درجه رضایتمندی در استان برگزار شود.

در کنار برخی گلایه ها و انتقادات، تبلیغات مناسب این رویداد فرهنگی، ساعت مناسب بازدید، محل مناسب برگزاری نمایشگاه، تردد آسان و راحت شهروندان به محل برگزاری و…. موضوعات مثبت در یازدهمین دوره نمایشگاه کتاب استان بود.

به دلیل افزایش قیمت کتاب فروش چندان خوبی نداشتیم‌

یکی از غرفه داران حاضر در نمایشگاه کتاب خراسان شمالی در گفتگو با ما می گوید: هر سال در نمایشگاه کتاب استان حضور داریم و امسال هم توفیق شرکت در این رویداد فرهنگی را داشتیم.

وی که نماینده انتشارات پرسمان است، می افزاید: استقبال مردم طی چند روز برگزاری نمایشگاه بسیار چشمگیر بوده اما متاسفانه به دلیل افزایش قیمت کتاب فروش چندان خوبی نداشتیم‌.

یکی دیگر از غرفه داران خود را نماینده انتشارات پایتخت معرفی می کند و می گوید: حضور مردم بی نظیر بوده و مسئولان هم مکان و فضای بسیار خوبی را برای برگزاری نمایشگاه در نظر گرفتند.

افرازی اظهار می کند: طی چند روز برگزاری نمایشگاه برنامه های جانبی خوبی از سوی مسئولان برگزار شده اما برنامه های اجرایی به تعداد بالا می توانست مخاطبان بیشتری را جذب کند.

نماینده انتشارات آذرباد فروش امسال خود را مطلوب اعلام و تصریح می کند: متاسفانه به نظر می رسد مردم این استان علاقه چندانی به کتاب و مطالعه ندارند.

وی می گوید: بیشتر کتب این انتشارات در حوزه داستان های تخیلی است اما تعداد کمی از افراد به اینگونه داستان ها اهمیت می دهند.

نماینده انتشارات یوبان هم با بیان اینکه افزایش قیمت تنها شامل چند انتشاراتی خاص است، اظهار می کند: هر دوره برگزاری نمایشگاه در خراسان شمالی حضور داشته ام و امسال هم فضا و امکانات خوب بود اما با ظرفیتی که این استان دارد می توانست عالی باشد.

دریافت بن کارت و تخفیف برای خرید کتاب

یکی از بازدیدکنندگان خود را دانشجو معرفی می کند و می گوید: تمام موقعیتی که برای برگزاری این نمایشگاه در نظر گرفته شده خوب بوده اما متاسفانه کتب دانشگاهی بسیار کمی به چشم می خورد.

وی اظهار می کند: با اینکه قیمت ها متفاوت و برخی هم بسیار بالاست اما با تهیه بن کارت و برخورداری از تخفیف، چند کتاب مورد نیاز خود را تهیه کردم.

یکی دیگر از بازیدکنندگان هم در گفتگو با ما می گوید: نمایشگاه هرسال دریغ از پارسال سطح پایینی داشت و تازه های نشر حضور نداشتند و اکثر کتب رمان و تکراری بودند.

عبدی تنها نقطه مثبت نمایشگاه کتاب استان را حضور و استقبال مردم عنوان می کند و می افزاید: از این حضور و استقبال می توانستند بهره برداری خوبی داشته باشند ولی قیمت بالا
و کیفیت نمایشگاه باعث شد تا اکثر مردم دست خالی برگردند.

وی با اشاره به عدم حضور انتشاراتی های قوی و موفق تر اظهار می کند: من شخصا طرفدار انتشارات ققنوس هستم که امسال شرکت نداشت و انتشارات پرتقال هم با وجود طرفداران بسیار، حضور ضعیف تری نسبت به گذشته داشته است.

تنوع کتاب در نمایشگاه کم بود

یکی دیگر از بازدیدکنندگان هم می افزاید: امسال تنوع کتاب در نمایشگاه بسیار کم بود و همین موضوع باعث شد تا برخی افراد موفق به تهیه کتاب دلخواهشان نباشند.

وی می گوید: یازدهمین نمایشگاه استان توانایی برپایی با بالاترین سطح را داشت اما شاید آن طور که باید به آن توجه نشده بود و امیداوریم برای دوره های بعدی با آسیب شناسی، بهترین و بالاترین سطح نمایشگاه کتاب در استان برگزار شود.

گفتنی است، یازدهمین نمایشگاه کتاب خراسان شمالی با ۱۷۶ غرفه و ۵۵ هزار عنوان کتاب از سوی ۲۵۱ ناشر کشوری و استانی از ۱۰ تا ۱۵ مهرماه جاری در محل مصلای امام خمینی (ره) بجنورد از ساعت ۹ تا ۱۱ و عصرها ۱۶ تا ۲۱برگزار و آثار در معرض دید عموم قرار گرفت.

امروزه با توجه به گسترش فضای مجازی و دسترسی راحت به اطلاعات، برنامه ها و حتی کتب به صورت الکترونیکی، به نظر می رسد کتاب به مرور از سبد روزانه خانواده ها حذف شود در حالیکه با مطالعه کتاب می توان فکری آزادتر داشت، از فضای سردرگرم مجازی دور شد و لحظه ای در حال زندگی کرد پس برای این موضوع باید فرهنگ سازی های بسیاری از طریق مختلف مانند برگزاری نمایشگاه کتاب انجام شود.این در حالیست که اگر فردی هم علاقه مند به کتاب و مطالعه باشد قیمت بالای برخی کتب باعث می شود تا وی دوباره به همان فضای مجازی بسنده کند و این امر هم راهکارهای خاص خود را دارد که مسئولان باید مورد توجه قرار دهند

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری انتهاج | اخبار روز و جدیدترین خبرهای ایران | پایگاه خبری انتهاج | آخرین اخبار روز ،سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ایران و جهان