شما اینجا هستید

اخبار » اولین دیدار را آخرین دیدار نکنید، کتاب ورودی شهر فاروج ناخواناست

بجنورد- ورودی هر شهر مانند مقدمه یک کتاب است، هرچه مقدمه زیباتر و روان‌تر نوشته شده باشد، خواندن ادامه کتاب برای مخاطب، جذاب تر است اما ورودی شهرفاروج مخدوش و ناخواناست.

خراسان شمالی به گزارش انتهاج، به نقل از مهر : شناسنامه ومعرف شهرهمان ورودی است همان شبه تصویری که گاهی برآیند کلی مقصد ر ابه بیننده می‌نمایاند ودرواقع می‌توان گفت شخصیت داشتن هر ورودی به منزله نمایان شدن شخصیت افراد درون آن محل است. حال، اینجا فاروج پیشانی خراسان شمالی است. تابلوهای علائم راهنمایی و رانندگی، المان گل‌هایی که کمتر یادآور زیبایی‌های گل زعفران است، بفرمایید کباب، پیک نیک پرکنی، سبدهای گلی که جز خار و خاشاک چیزی را به تصویر نمی‌کشد، دست فروش‌هایی که با رب گوجه فرنگی، کوله پشتی و عناب و… به استقبال مسافران می‌روند و خیلی تابلوهای دیگر که تابلوی کوچک به شهر دارالعلما، فاروج خوش آمدید را در ترافیک حضورشان گم می‌کنند.

این تصویری است که هر مسافر و گردشگری که وارد شهر فاروج از سمت شهرستان قوچان می‌شود، با آن روبروست، اگر آیلند وسط دوباند جاده آسیایی را نادیده بگیریم، هیچ فضای سبز و زیبایی در ورودی مشاهده نمی‌شود، به همین آیلند وسط دو باند هم بی مهری شده، گل‌هایی که بی نظم در گوشه و کنار آن به تماشا نشسته‌اند، گیاهانی که عجیب علاقمند به دیدار گردشگران و مسافران شده و سرشان چیزی نمانده به وسط جاده برسد، درخت‌های که بی حوصله روز می‌گذرانند.

اگر تابلوی کوچک معرفی شهر از دید مسافری مخفی بماند شاید گمان ببرد وارد یکی از شهرهای استان‌های شمالی کشور شده، چرا که تا چشم کار می‌کند تابلوی آجیل مازندران و مازنی و طبرستان و… به چشم می‌خورد.

ورودی شهر، یکی از عناصر کلیدی ساختار کالبدی و فضایی

به تعبیر یک کارشناس ارشد رشته شهرسازی، مبادی ورودی شهر، یکی از عناصر کلیدی ساختار کالبدی و فضایی شهرهاست که گردشگران از آن وارد شهر شده و در واقع نخستین تصویر از شهر که در ذهن تازه واردین نقش می‌بندد و ذهنیت مثبت یا منفی که ایجاد می‌کند در همین ورودی‌ها شکل می‌گیرد.

محمود بهادران در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در واقع مبادی ورودی هر شهر به عنوان نگین آن شهر باید از نظر طراحی متناسب با شرایط منطقه‌ای و شاخصه‌های همان نقطه در نظر گرفته شود چرا که این مکان‌ها نقش بسیار مهمی در معرفی آنی و لحظه‌ای هویت شهری دارند.

این کارشناس ارشد شهرسازی افزود: ورودی‌های شهر نخستین تقاطعی هستند که مسافران در بدو ورود به شهر با آن روبرو می‌شوند و بخش عمده تصورات آنها در خصوص فرهنگ و آبادانی شهر در آن لحظه شکل می‌گیرد، لذا ساماندهی ورودی‌های شهر باید از اولویت برنامه‌های شهرداری‌های باشد.

وی در ادامه بیان داشت: نصب المان‌های فرهنگی باهدف معرفی داشته‌های فرهنگی و تاریخی هر شهر هم ضرورتی برای معرفی زوایای ناشناخته از غنای تاریخی و فرهنگی شهر است.

شهری برای رسیدن به مقاصد گردشگری

بهادران، با اشاره به اینکه فضا سازی مناسب به بازیابی اصالت فرهنگی شهر کمک می‌کند و با نگاهی به گذشته و ساختار شهرها می‌توان دریافت که ورودی‌ها نقش زیادی در شخصیت بخشی به شهر ایفا می‌کردند و تصویر برجسته شهر را می‌ساختند، گفت: باید تلاش شود تمامی المان‌ها و مؤلفه‌های معماری متناسب با فرهنگ و سبقه تاریخی شهر بوده و خود نمادی از آن باشد.

یکی از شهروندان نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: شهرستان فاروج به رغم داشتن جاذبه‌های گردشگری فراوان تاکنون به دلیل قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی دو استان گردشگر و زائر پذیر، نه به عنوان یک مقصد گردشگری بلکه به عنوان شهری برای رسیدن به مقاصد گردشگری دیگر شهرها ایفای نقش کرده است.

ورودی‌های شهر فاروج، تصویر ذهنی مطلوبی در ذهن مسافران باقی نمی‌گذارند

ایمان احمدی افزود: طراحی و ساماندهی وضعیت ورودی‌های شهر فاروج قطعاً می‌تواند نقش بسزایی در تبدیل این شهر به مقصد گردشگری ایفا کند اما ورودی‌های شهر فاروج، تصویر ذهنی مطلوبی در ذهن مسافران باقی نمی‌گذارند.

یکی از فرهنگیان شهرستان هم گفت: ورودی‌های شهر باید به گونه‌ای طراحی شوند که گردشگران را با آغوشی باز و احساسی امن به درون شهر دعوت و راهنمایی کندتا مسافران حاضر به صرف وقت و هزینه برای لذت بردن از آثار طبیعی و تاریخی شهر شوند.

رمضانی افزود: قطعاً در صورت ساماندهی ورودی‌های شهر، مسافران به جای اینکه فاروج را فقط شهری بین راهی تصور و از میدان آزادی به سمت استان‌های شمالی یا خراسان رضوی حرکت کنند به دیدن جاذبه‌های گردشگری، مذهبی، تاریخی و طبیعی شهر می آیند که این موضوع موجب رونق صنعت گردشگری و کسب و کار در شهرستان خواهد شد.

وی بیان داشت: مسجد، رستوران، فضای سبز، پارک بازی کودک، مهمان سرا، مغازه‌هایی برای خرید سوغات و مکانی برای استراحت و….از مشخصه‌های کاربری‌های نمایان در ورودی شهر هستند که در ورودی‌های فاروج این کاربری‌ها کمرنگ است.

آراستن ورودی شهرها یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه صنعت گردشگری

وی با بیان اینکه، آراستن ورودی شهرها و انجام کارهای خوب تبلیغاتی برای معرفی جاذبه‌های دیدنی یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه صنعت گردشگری به شمار می‌رود اضافه کرد: کسبه، هنرمندان وتولیدکنندگان سوغات سنتی باکمک شهرداری‌ها ومراجع ذیصلاح می‌توانند با ایجاد بازارچه‌ای در ورودی و خروجی شهر ضمن معرفی سوغات و صنایع شهر تجارت را نیز رونق دهند.

این فرهنگی گفت: مرتب کردن نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی داخل شهری (بین راهی که در شهر فاروج ناملموس اند) و تأمین نیازهای ضروری مسافران تاثیر بسزایی در جلب گردشگر به این شهرستان دارد. وی یادآورشد: شهرستان فاروج دارای جاذبه‌ها وزمینه های گردشگری بسیاری که برای معرفی آنها به مسافران باید از فاکتورهای آراستگی شهری و تبلیغات مناسب وعلمی استفاده کرد.

ورودی یک شهر می‌تواند آینه تمام نمای شهر باشد

یک بازاری هم به خبرنگار مهر گفت: متولیان این حوزه باید توجه داشته باشند که ورودی یک شهر می‌تواند آینه تمام نمای شهر باشدو هویت خاص آن اقلیم را به روشنی بیان کند.

حاجی پور افزود: کاش مسئولان این حوزه این جمله را که (مراقب باشیم اولین دیدار یک مسافر از شهر فاروج تبدیل به آخرین دیدار نشود) را قاب بگیرند ودر محلی که قابل دید باشد نصب کنند.

وی یادآورشد: ورودی شهرها، به عنوان حلقه اتصال‌دهنده فضای طبیعی خارج و فضای داخل شهر عمل می‌کند اما با این اوصاف مسافران و گردشگران نمادی از فرهنگ مردمان این شهرستان و یا حتی استان را در ورودی شهر مشاهده نمی‌کنند.

یکی از هنرمندان شهرستان هم گفت: ورودی‌های شهر باید زیبا و براساس معماری خاص ایرانی، اسلامی طراحی شود به گونه‌ای که هر تازه واردی با دیدن مناظر ورودی‌ها متوجه وضعیت کلی و عمومی شهر از یک سو و فعالیت‌های مسئولان این شهر از دیگر سو شود.

ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری بسیاری در فاروج که از دید مسافران و گردشگران دور مانده است

فاروج ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری بسیاری دارد که تقریباً تمام آنها از دید مسافران و گردشگران دور مانده است و خیلی از افرادی که از این شهرستان عبور می‌کنند، چیزی در خصوص ظرفیت‌های آن نمی‌دانند محبوب افزود: هرچند فاروج کلان شهر نیست، اما این شهر باب الرضا (ع) و دروازه ورودی مشهد مقدس است و به اذعان مسئولان، سالانه بیش از ۲۰ میلیون مسافر و زائر از این شهر عبور می‌کنند و از این رو، می‌طلبد ورودی‌های آن، چه از سمت شیروان و چه قوچان دارای شاخصه‌های مختلف و متعددی باشد که هویت این شهر را به مسافران معرفی کند و بهانه‌ای برای ماندگار شدن آنها در باب الرضا (ع) باشد.

وی تصریح کرد: فاروج ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری بسیاری دارد که تقریباً تمام آنها از دید مسافران و گردشگران دور مانده است و خیلی از افرادی که از این شهرستان عبور می‌کنند، چیزی در خصوص ظرفیت‌های آن نمی‌دانند.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که از فرهنگ هر یک از قومیت‌های ساکن در این شهر و یا حتی استان می‌توان برای نشان دادن بخشی از توان فرهنگی استان به مسافران بهره گرفت و با شناساندن و علاقه مند کردن مسافران عبوری به این فرهنگ‌ها، آنها را در استان ماندگار کرد و در نتیجه درآمد استان را افزایش داد.

وجود کمبود در ورودی شهر از سمت شهرستان شیروان

وی تاکید کرد: این شهر در هیچیک از ورودی‌های خود، از نظر فرهنگی، شناسانده نمی‌شود و این موضوع، قطعاً به لحاظ اقتصادی به شهرستان و حتی استان آسیب وارد می‌کند.

وی یادآورشد: مسجد امیرالمومنین که در ورودی شهر از سمت خراسان رضوی واقع شده در بین مغازه‌های آجیل فروشی گم شده است و علامت و نشانه‌ای برای معرفی آن تعبیه نشده، مسجد صاحب الزمان هم فقط در ساعات اقامه نماز دایر است و، فضای مناسبی برای استراحت مسافر و گردشگر جز پارک وحدت پیش بینی نشده است و این پارک هم حداقل‌های خدمات دهی را ندارد.

این هنرمند گفت: در ورودی شهر از سمت شهرستان شیروان هم همین کمبودها وجود دارد وبخشی از نیازها را مسجد بقیه الله مسکن مهر و پارکی که در این منطقه ایجاد شده تامین کرده اما این حداقل‌ها شایسته فرهنگ مردمان این شهرستان نیست.

باز هم پای اعتبارات در میان است

شهردار فاروج اما در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: کمبود اعتبارات از یک سو، رقم پایین تخصیص‌ها از سوی دیگر بر روند فعالیت‌ها اثر گذاشته و آن را کند کرده است.

مجتبی حسین پوران افزود: با توجه به محدودیت‌های اعتباری طرح خاصی برای مناسب سازی ورودی شهر نداریم.

وی با اشاره به اینکه از ۲ میدان تعریف شده در ورودی شهر از دو سمت قوچان و شیروان، میدان مسیر قوچان مصوب نشد بیان داشت: ساخت میدان در مسیر ورودی شهر از سمت شهرستان شیروان به تصویب رسیده اما در تملک مسیر هنوز کار به پایان نرسیده و توافقی صورت نگرفته است.

۲۸ هکتار فضای سبز شهر فاروج

حسین پوران، میزان فضای سبز شهر فاروج را، ۲۸ هکتار عنوان کرد و گفت: سازماندهی این فضا فقط با ۵ تا ۶ نیروی این بخش شهرداری است که با توجه به این محدودیت امکان ساماندهی در کوتاه مدت نیست و روند طولانی‌تری را می‌طلبد.

وی با اشاره به بارندگی گسترده ماههای ابتدایی سال گفت: هرسال برای جمع آوری علف‌های هرز روئیده در فضای سبز یکبار با بکارگیری نیروهای خارج از مجموعه این مشکل را برطرف می‌کردیم اما امسال به رغم انجام این کار در ۳ نوبت همچنان این مشکل ادامه دارد.

وی گفت: با توجه به شرایط اقلیمی در دو نوبت گل‌های سطح شهر کاشته می‌شود یکی در اواخر اسفند و اوایل بهار و دیگری در اوایل مهرماه، و جابه جایی گل‌ها فاصله ۲ ماهه ای دارد در فاصله این جابه جایی ها، گل‌ها خشک و بعضی گلدان‌های داخل شهر خالی از گل می‌شود.

به رغم برگزاری ۳ جلسه شورای ترافیک از ابتدای سال و تعیین مهلت ۱۰ روزه به شهرداری برای ارائه جزئیات طرح‌های میادین، هنوز حرکتی صورت نگرفته است حسین پوران با اشاره به در دست بازبینی بودن طرح تفضیلی شهر افزود: امیدواریم بتوانیم در طرح بازبینی شده به محدوده اضافه کنیم و کاربری‌های مورد نیاز بیشتری را محقق کنیم.

میادین تعریف شده در ورودی‌های شهر فاروج تعین تکلیف نشده‌اند.

معاون فرماندار فاروج گفت: انجام سایر اقدامات برای ورودی شهر منوط به تعیین تکلیف میادین تعریف شده است تا بعد از عملیاتی شدن بتوان به طرح‌های متناسب با این فضاها اندیشید.

رضا قاسم زاده افزود: به رغم برگزاری ۳ جلسه شورای ترافیک از ابتدای سال، تعیین مهلت ۱۰ روزه به شهرداری برای ارائه جزئیات طرح‌های میادین، هنوز حرکتی صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه اعتبار مجزایی برای ورودی شهر با توجه به قرار گرفتن به عنوان پیشانی خراسان شمالی اختصاص نیافته است گفت: دراعتبارات تملک دارایی‌ها که به شهرداری اختصاص می‌یابد بخشی از ارقام برای توسعه فضای سبز و کمک به زیباسازی شهر است.

قاسم زاده گفت: در شورای ترافیک تمام موارد مربوط به میدان‌ها بررسی و به شهرداری برای تعیین تکلیف اعلام شده است اما هنوز اقدامی از سوی شهرداری صورت نپذیر فته است.

وی با اشاره به در دست بازنگری بودن طرح تفضیلی شهر گفت: این روند می‌تواند به بهبود شرایط کمک کند اما به رغم جانمایی یکی از میدان‌های جدید هنوز ریز پروژه‌ها از سوی شهرداری به کمیته فنی و شورای ترافیک شهرستان ارائه نشده است.

مرضیه مهربان

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری انتهاج | اخبار روز و جدیدترین خبرهای ایران | پایگاه خبری انتهاج | آخرین اخبار روز ،سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ایران و جهان