شما اینجا هستید

اخبار » واگذاری چهارتاقی تیموری شیروان به بخش خصوصی

بجنورد- سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شیروان گفت: بنای تاریخی چهارتاقی تیموری شیروان، برای ساماندهی، حفظ و نگهداری به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

به گزارش انتهاج، میثم زارع روز پنجشنبه اظهار داشت: در این خصوص تفاهم‌نامه‌ای امضا شده و با واگذاری این اثر به بخش خصوصی، علاوه بر بحث تعمیر و حفظ بنا، نیرویی برای حراست از این اثر تاریخی به کارگیری خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه این اثر تاریخی سالانه مورد توجه بسیاری از مسافران و گردشگران است گفت: فضاسازی و محوطه‌سازی بنا قبلا انجام شده و سال قبل نیز قسمتی از پشت بام بنا که بر اثر نفوذ آب تخریب شده بود، مرمت شد.
زارع با اشاره به اینکه برای سال جاری هنوز اعتباری برای این اثر تاریخی ابلاغ نشده، افزود: با واگذاری این اثر به بخش خصوصی، در محوطه پیرامونی آن فضایی برای فروش محصولات فرهنگی و مذهبی ایجاد خواهد  شد.

پیشینه بنای چهارتاقی تیموری

از بنای تاریخی و کهن چهارتاقی تیموری که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است در نوشته برخی مورخان به عنوان بنای چهارتاقی یا مقبره تیموری و مربوط به اوایل دوره تیموریان یاد شده که در سنگ نبشته قبر داخل مقبره نیز تاریخ بنای این اثر تاریخی ۷۸۵ هجری قمری عنوان شده است.
براساس نوشته های تاریخی، این مقبره متعلق به یکی از سرداران معروف تیمور گورگانی به نام «عید خواجه» است که بارزترین خصوصیت ویژگی این بنا استفاده از خشت و تزیینات آن بوده و کتیبه هایی که در قسمت فوقانی داخل بنا نقش شده از جمله دیگر ویژگی های این بنای مهم تاریخی است.
بنای چهارتاقی تیموری در بخش شمال شرقی مقبره امام زاده حمزه رضا(ع) واقع شده و در فاصله ۵۰ متری شمال شرقی امامزاده قرار دارد.

شهرستان شیروان با ۱۵۷ هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهر پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری انتهاج | اخبار روز و جدیدترین خبرهای ایران | پایگاه خبری انتهاج | آخرین اخبار روز ،سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ایران و جهان