شما اینجا هستید

اجتماعی » مشاهده خرس قهوه‌ای در ارتفاعات بُرجستان گرمه

 مشاهده نخستین خرس قهوه‌ای در ارتفاعات و روستاهای اطراف کوه‌های بُرجستان شهرستان گرمه خراسان شمالی، موجب شگفتی کارشناسان محیط زیست شد.

گرمه- به گزارش انتهاج، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گرمه روز یکشنبه با تایید این مطلب گفت: این نخستین بار است که گونه باارزش خرس قهوه ای در این منطقه مشاهده میشود.

احمد صفرزاده اظهار داشت: بر اساس گزارش مردم، خرس قهوه‌ای در ۱۰ روز گذشته، خسارت‌هایی را به زمین های کشاورزی منطقه وارد کرده و بررسی رد پای این حیوان نشان از آن دارد که خرسی بالغ وارد این ناحیه شده است.

وی تاکید کرد: خسارت‌های خرس به کشاورزان، بر اساس گزارشی که ارسال می شود، جبران خواهد شد.

براساس اعلام کارشناسان، تخریب و یا ناامن شدن زیستگاه قبلی خرس و یا کاهش طعمه و بروز مشکل در تامین غذا، سبب حضور خرس در شهرستان گرمه شده است که می‌توان احتمال داد این گونه جانوری، از پارک ملی گلستان، به عنوان زیستگاه اصلی اش در مجاورت خراسان شمالی، راهی این منطقه در جنوب غربی این خطه شده باشد.

بیمه خرس قهوه ای!

خرس قهوه ای، گوشتخواری بزرگ جثه و گونه ای در تعارض با انسان است که همین امر از تهدیدهای این گونه باارزش به شمار می‌رود و مسئولان سازمان محیط زیست از بیمه خرس قهوه ای خبر داده اند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گرمه با بیان اینکه علت حضور خرس قهوه ای در این شهرستان هنوز به صورت دقیق مشخص نیست، گفت: تلاش داریم تا برای ارتقای امنیت زیستگاه وحوش، ارتفاعات برجستان زیر مدیریت این اداره درآید.

صفرزاده گفت: اکنون محیط زیست شهرستان گرمه هیچ منطقه ای را در مدیریت ندارد اما مطالعات و اقدامات مقدماتی برای مدیریت ۲ منطقه در عرصه های این شهرستان به عنوان منطقه حفاظت شده، صورت گرفته است.

وی افزود: پیگیر هستیم تا عرصه های ارتفاعات برجستان و ارتفاعات بهار در شهرستان گرمه به عنوان مناطق حفاظت شده مدیریت شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گرمه خاطرنشان کرد: این مناطق زیستگاه گونه ارزشمند پلنگ هم هست و این گونه وحشی امسال یکی دو مرتبه در ارتفاعات بهار گرمه مشاهده شده است.

ارتفاعات غربی شهرستان گرمه در حدفاصل خراسان شمالی و استان سمنان از زیستگاه های پلنگ ایرانی شناخته می‌شود.

پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم نیز در مجاورت شهرستان گرمه، با ۸۵ هزار هکتار وسعت، از اصلی‌ترین و امن ترین زیستگاه‌های یوز ایرانی محسوب می‌شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری انتهاج | اخبار روز و جدیدترین خبرهای ایران | پایگاه خبری انتهاج | آخرین اخبار روز ،سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ایران و جهان