شما اینجا هستید

اخبار » فرونشست زمین در البرز جدی است/خطر در کمین خطوط انتقال آب

کرج – به گزارش انتهاج به نقل از مهر، حامد فرضی پیش از ظهر یکشنبه در نشستی خبری، اظهار کرد: از ۲۰۰ میلیون دلاری که سال قبل از محل صندوق توسعه ملی به منظور انجام طرح های آبخیزداری و منابع طبیعی تخصیص یافت بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان سهم البرز بود که در ۳۸ هزار هکتار از حوزه بحرانی استان هزینه شد.

وی با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در اجرای طرح های آبخیزداری و منابع طبیعی، گفت: اولیوت ما برای انجام طرح های آبخیزداری، بالادست سدهای کرج و طالقان است که خطر سیل وجود دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز افزود: سال جاری از محل صندوق توسعه ملی ۱۵۰ میلیون یورو به اجرای طرح های آبخیزداری و منابع طبیعی کشور اختصاص یافت که سهم استان البرز ۳۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده که در ۱۶۰ هزار هکتار از اراضی استان و برای ۳۵ پروژه جدید هزینه شده است.

اجرای طرح های بیابان زدایی

فرضی با اشاره به اجرای طرح های بیابان زدایی در استان، گفت: سال گذشته ۷ میلیارد تومان برای اجرای این مهم اختصاص یافت، امسال نیز ۱۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

وی با تاکید بر اینکه از ۵۴ هزار هکتار عرصه بیابانی البرز حدود ۲۴ هزار هکتار و ۵۰۰ مترمربع عرصه کانون های ریزگرد است، گفت: تاکنون عملیات بیان زدایی در ۱۲ هزار هکتار از این عرصه ها عملیاتی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در بخش دیگری به آتش سوزی مراتع اشاره کرد و گفت: در سال جاری ۵۳ فقره حریق در سطح مراتع استان به وقوع پیوست که ۴۵۰ هکتار را طعمه حریق کرد.

فرضی در ادامه با اشاره به صدور ۱۵۶ فقره مجوز ورود دام به مراتع استان، گفت: ۹۵ هزار راس دام در سطح مراتع البرز وجود دارد که توسط ۱۰ ایستگاه ورود و خروجشان کنترل می شود.

وی با اشاره به اهمیت رعایت نکات آبخیزداری و منابع طبیعی در پروژه های راه استان البرز عنوان کرد: با همکاری مشاوران و پیمانکاران پروژه چرم‌شهر – آبیک در هزار و ۵۰۰ هکتار عملیات بیابان زدایی انجام شده است.

کاهش شدید تصرفات در سطح اراضی ملی استان البرز

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به کاهش شدید تصرفات در سطح اراضی ملی استان البرز، افزود: به عنوان نمونه با کمک مقامات قضایی یک پرونده هزار و ۲۰۰ هکتاری در ساوجبلاغ رفع تصرف شد.

فرضی در خصوص رفع تصرفات با اشاره به اینکه یکی از معضلات اصلی در محور کرج – چالوس به ویژه بخش آسارا وجود آش فروشی های محدوده کندوان است، گفت: برای ۹ آش فروشی حکم رفع تصرف صادر شده است.

وی در خصوص آخرین‌ اقداماتی که برای کنترل شترهای سرگردان در عرصه های بیابانی استان دنبال شده است، گفت: متاسفانه شاهد حضور شترهای سرگردان از استان های غیر همجوار مانند یزد نیز بوده ایم.

وضعیت معادن البرز

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در خصوص وضعیت معادن البرز نیز گفت: به دلایل مجوزهای متعهد در خصوص اکتشافات و بهره برداری از معادن در البرز دیگر به هیچ عنوان طرفیت واگذاری معادن جدید وجود ندارد.

فرضی در خصوص مسئله فرونشست زمین در بخش هایی از استان گفت: طبق گزارش سازمان زمین‌شناسی به دلیل برداشت های بی رویه از سفره های زیرزمینی، فرو نشست زمین در دشت ساوجبلاغ ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر بوده است که زنگ خطری جدی است و مخاطراتی را نیز متوجه خطوط انتقال آب و دیگر تاسیسات می کند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری انتهاج | اخبار روز و جدیدترین خبرهای ایران | پایگاه خبری انتهاج | آخرین اخبار روز ،سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ایران و جهان