شما اینجا هستید

اخبار » تلاش برای تامین اعتبار احیای مسیر تاریخی جاده ابریشم

مشهد_ به گزارش انتهاج به نقل از فارس، مرتضی شبان مدیر بافت تاریخی تربت حیدریه، با بیان اینکه از گذشته نام این شهرستان در برنامه سوم توسعه جزو شهرهای دارای ارزش بافت تاریخی نبود، گفت: در سال‌های اخیر با تلاش فراوان و مستندسازی توانسته‌ایم تربت حیدریه را دهمین شهرستان به لحاظ ارزش بافت تاریخی در خراسان رضوی ثبت کنیم، همچنین، با ورود مشاور و مجری به اجرای فاز اول طرح‌های بازسازی این بافت بپردازیم.

مدیر بافت تاریخی تربت حیدریه بیان کرد: متاسفانه با وجود ۲۱ میلیارد ریال اعتبار که برای انجام مطالعات بافت مصوب شده بود، فقط بخشی از آن محقق شد.

وی با بیان اینکه مسیر تاریخی و قدیمی جاده ابریشم در تربت حیدریه باید احیا شود، گفت: در تلاش هستیم با تامین اعتبار ۷ میلیارد ریالی پل این مسیر را دوباره احیا کنیم.

شبان اضافه کرد: متأسفانه اعتمادی به تخصیص بودجه اصلاح بافت به این شهرستان به این دلیل که در گذشته اعتبارات در سرفصل دیگری هزینه شده از بین رفته است، اما در حال تلاش هستیم تا این اعتماد را مجددا بازگردد.

مدیر بافت تاریخی تربت حیدریه ادامه داد: متأسفانه برخی از افراد متنفذ که در گذشته نام بنایی ثبت شده در فهرست آثار ملی را از این فهرست خارج کرده‌ و به‌تخریب آن پرداخته‌اند.

مسجد شیخ یوسفعلی

وی با بیان اینکه مسجد شیخ یوسفعلی مکان پرورش عالمان و بزرگان ما بوده، اما متاسفانه به این بنای ارزشمند توجهی نشده است، متذکر شد: تراکم بسیار ارزشمند بافت تاریخی تربت حیدریه منحصر به فرد بوده و پنج بنای تاریخی به هم متصل می‌تواند یک فاز گردشگری ویژه را تعریف کند.

شبان افزود: متاسفانه در گذشته رویکرد مسؤولان شهری تخریب بناهای تاریخی و ساخت مراکز تجاری به جای آن در این تربت حیدریه بوده است.

مدیر بافت تاریخی تربت حیدریه یاد آور شد: فعالیت‌های مرتبط در بناهای موجود مانند رباط لاری باید طبق قانون با عملکرد آن همخوانی داشته باشد که متأسفانه وضعیت فعلی با واحدهای تجاری هیچ تطابقی ندارند و باید با ورود دستگاه قضایی این مسئله حل شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری انتهاج | اخبار روز و جدیدترین خبرهای ایران | پایگاه خبری انتهاج | آخرین اخبار روز ،سیاسی، اقتصادی، فرهنگی ایران و جهان